Grattis Almåsskolan, vinnare av Next Up Väst 2016!

Finalen för Next Up Väst igår bjöd på innovativa idéer, väl genomförda presentationer och massor av IT-snack. Till slut var det Almåsskolan i Mölndal som tog hem segern i tävlingen. Stort grattis!

Förstapriset gav Almåsskolan 15 000 välförtjänta kronor till klasskassan. Almåsskolans lag har jobbat med Ericssons case, som handlar om morgondagens digitala klassrum. Hur kan undervisningen bedrivas år 2030? Laget fick i uppdrag att bygga ett förslag på ett sådant digitalt klassrum, där både dagens och framtidens teknik används.

Så här tyckte juryn om Almåsskolans tävlingsbidrag och presentation:

"Genomtänkt pitch som skapar nyfikenhet för lösningen. Utgår från utmaningar i skolan och hittar tekniklösningar för att engagera och motivera barn och ungdomar. Jobbar utifrån att göra det svåra enkelt och sätter eleven i centrum. Vi ser bänken som en metafor för lärandet."

Andra pris till Frillesåsskolan

Även andrapristagaren, Frillesåsskolan i Kungsbacka, hade fått Ericssons case att jobba med. De belönades med 10 000 kronor för sitt arbete med motiveringen:

"En fantasifull och kreativ palett av tekniska lösningar utifrån internationaliseringen och globaliseringens utmaningar. Lyfter lärmiljön till ny nivå och skapar nyfikenhet inför framtidens möjliga skola."

En tredjeplats för Assaredsskolan

Tredje pris och 5 000 kronor tilldelades Assaredsskolan i Göteborg för deras arbete med Framtidens case. Uppdraget var att förflytta sig till år 2025 och arbetsplatsen Framtiden, för att bygga ett nytt bostadshus i Göteborg med den senaste tekniken. Lägenheterna ska utrustas med teknik som skapar goda förutsättningar för till exempel skolarbete, samvaro och trygghet.

Och juryns motivering?

"En vågad positiv vision om framtiden som omfamnar samhället i stort. Tittar på problem i vardagen idag men siktar på lösningar i framtiden. Väl genomförd informationssökning med tanke på konsekvenser."

Alla företagens case finns presenterade på Next Up:s hemsida.

Om Next Up

2015 meddelade Teknikföretagen att Sverige kommer sakna 50 000 ingenjörer år 2030. Året innan sa EU att det kommer saknas hela 1 miljon programmerare till 2019. Och behovet ser inte ut att minska inför 2030.

Next Up vill vi bidra till att lösa IT-branschens kompetensförsörjning. Projektet är intitierat av IT&Telekomföretagen och bygger på samverkan mellan skolor och företag. Next Up genomförs i samarbete med – och tack vare – ett flertal företag inom IT-branschen. Universeum är partner och arena för den regionala deltävlingen Next Up Väst.

Guldpartner: Cybercom, Ericsson, Hogia, Volvo

Silverpartner: Academic Work, Atea, Capgemini, Framtidenkoncernen, IBM, IP-Only, IUS innovation, Lindholmen Science Park, Sigma, Tripnet, Västtrafik

Samarbetspartner: DataTjej, Universeum

• next up