Grattis till Friskolan i Kärna, vinnare av Framtida transporter!

– Juryn är enig. Vinnare av Framtida transporter 2015/2016 är Friskolan i Kärna! meddelade juryns ordförande Per-Olof Arnäs, till vardags universitetslektor vid Avdelningen för logistik och transport vid Chalmers.

Juryn må ha varit enig, men det var ingen enkel uppgift jurymedlemmarna hade under framtidsdagen för Framtida transporter. Hela 33 inspirerande och innovativa bidrag presenterades. Transportlösningarna var smarta, finurliga och hållbara och alla bidrag imponerade stort på juryn. Men så var det några som utmärkte sig lite extra – förstapristagaren allra mest.

Miljöexpressen gick som på räls hos juryn

Friskolan i Kärna tävlade med bidraget Miljöexpressen, ett tåg som färdas fram på sinnrika sätt. Juryns motivering:

"Miljöexpressen är ett tåg som bland annat drivs av ett gym inne i tåget, samt av elastisk energi och magnetism. Lösningen visar på ett flertal innovativa lösningar för hur driften ska lösas. Bland annat kommer man åka i en vakuumtunnel för att inte få något motstånd. Förslaget är genomarbetat och visar på ett framtida möjligt transportkoncept."

Förstaplatsen ger klassen 10 000 kronor till klasskassan och en övernattning på Universeum. Stort grattis!

Andra pris till Sinntorpsskolan 8:1

Tätt efter kom Sinntorpsskolan 8:1 med linbanan Neverland. De belönas med 5 000 kronor till klasskassan med motiveringen:

"Med lösningen visar Sinntorpsskolan 8:1 hur vi i framtidens städer bättre kan utnyttja solen och luften för transporter. Roligt att se att klassen utgår från människor i sin lösning, och inte bara tekniken, både när det gäller ekonomi, säkerhet och sociala aspekter. Neverland är inte bara en transportlösning, utan även en hoppfull vision om framtiden. Bra jobbat!"

Hederspriser till bidrag som utmärkt sig

Tre hederspriser delades också ut under juryns prisutdelning.

Victoriaskolan 8A får exklusivt besök på Fysikaliska Leksaker

Chalmers hederspris, ett besök för hela klassen på Fysikaliska Leksaker, gick till Victoriaskolan 8A med motiveringen:

"Chipet är en nytänkande och kreativ lösning för ett av transporternas stora utmaning: Att effektivisera hur gods transporteras och samlastas. Med chipet kommer transporteffektiviteten att bli mycket bättre jämfört med idag. Idén kan låta enkel, men så är också de enklaste idéerna de bästa. Att effektivisera transporterna är det absolut bästa sättet för att minska transporternas påverkan på miljön. Det har Victoriaskolan 8A förstått."

Preem bjuder Lindåsskolan 7A till Nordens största raffinaderi

Preem delade ut hederspris till Lindåsskolan 7A för deras algdrivna svävare. Motiveringen löd:

"Klassen har med stort miljöengagemang och en stor portion omtanke för isbjörnarna utvecklat en algdriven svävare. Design och säkerhet har tydligt legat i fokus och resultatet är enastående!"

Lindåsskolan 7A bjuds på heldagsbesök på Nordens största raffinaderi i Lysekil.

En specialguidning på Universeum till Aroseniusskolan 14D

Universeum delade ut ett hederpris till ett bidrag vars transportlösning på ett smart och finurligt sätt hämtat inspiration från naturen. Aroseniusskolan 14D kammade hem specialguidningen på Universeum med motiveringen:

"Klassen har visat på ett nytänkande och kreativt sätt att transportera människor genom att kombinera tre olika transportsätt; under vatten, på land och i luften. Klassen beskriver hur samtliga transportsättet har en mindre negativ påverkan på miljön samt hur fordonet i dess olika skepnader minskar olycksriskerna. Att klassen tar sin inspiration från naturen är både spännande och intressant. Att kombinera naturens krafter med nya tekniska innovationer är både modernt och innovativt.

I samarbete med:

AB Volvo, Chalmers, DB Schenker, Göteborgs Hamn, Göteborgs Stad Trafikkontoret, Göteborgs universitet, Hogia, Preem, SJ och Svensk Sjöfart.

• unga spekulerar
  • framtida transporter