Åttondeklassare löser IT-case tillsammans med IT-företag

Imorgon är det finaldag för Next Up Väst, tävlingen där åttondeklassare får uppleva hur det är att jobba med IT. Uppdraget är att själva prova på att lösa verkliga problem – och upptäcka att just de kan vara framtidens digitala talanger!

Next Up vill bidra till att lösa IT-branschens kompetensförsörjning. Tävlingen är ett strategiskt initiativ från IT&Telekomföretagen, som syftar till att långsiktigt inspirera unga människor, i synnerhet flickor, till en framtid inom IT-sektorn.

Next Up bygger på samverkan mellan skolor och företag och ger ungdomar i åttonde klass möjlighet att upptäcka möjligheterna till studier och yrkesverksamhet inom IT. Konceptet bygger på att eleverna jobbar med verklighetsbaserade case, framtagna av tävlingens partners, och träffar representanter från branschen.

I region Väst avslutas Next Up tisdag 24 mars kl 9.30–16.45 på Universeum. Då presenterar eleverna sina förslag till lösningar och vinnaren av Next Up Väst 2015 utses.

09.30–10.30 Presentationer block 1
11.00–12.00 Presentationer block 2
12.30–12.45 Resultat tillkännages och nytt case presenteras

Finalomgång
15.00–16.00 De tre finallagen presenterar sina lösningar
16.30–16.45 Prisutdelning

Samarbetspartner
Next Up är ett initiativ från IT&Telekomföretagen och genomförs i samarbete med – och tack vare – ett flertal företag inom IT-branschen; Cybercom, Ericsson, Hogia, Telia, Academic Work, Atea, Findwise, IBM, ius, Tripnet, Västtrafik, Business Region Göteborg och Coloud Headphones. Universeum är partner och arena för Next Up Väst.

Media är varmt välkomna till finaldagen. Kontakta Charlotte Mansfield vid frågor eller önskemål.