Medborgarna har sagt sitt – så här bör klimatfrågan kommuniceras

Som en del av EU-projektet ACCENT hölls den 15 juni en medborgardebatt på Universeum. Då fick 14 göteborgare möjlighet att ställa frågor till och diskutera med en expertpanel. Debatten avslutades med att medborgarna i sex punkter sammanfattade hur de tycker att klimatfrågan bör kommuniceras.

Klimatkommunikatörer, gör så här!

• Det viktigaste när det gäller klimatkommunikation är personliga möten, att kommunicera på lokal nivå. Ett bra exempel är dagens medborgardebatt – att mötas ansikte mot ansikte i viktiga frågor! Genom öppna debatter kan medborgare, forskare, myndigheter och media med flera träffas för att prata om klimatet.  Medborgare kan delta i större eller mindre klimatdebatter där frågor, forskning och information hålls levande.
  • Myndigheter uppmanas att ta fram ett feedbacksystem som kan ge ett direkt kvitto på hur olika handlingar påverkar klimatet och miljön. Feedback på önskvärda beteenden är en generellt viktig faktor för att vi som medborgare ska påverkas att agera.
  • Utbilda och stötta klimatambassadörer i hela landet som kan hjälpa till att hålla klimatdebatten levande. Det finns många engagerade personer runt om i Sverige som brinner för att göra skillnad. Med klimatambassadörer kan man nå ut till alla genom att lokala representanter till exempel håller i mindre lokala medborgardebatter.
  • Hjälp medborgarna på lokal nivå i till exempel bostadsrättsföreningar eller i bostadsområden att prioritera de åtgärder som ger störst effekt.
  • Forskare och journalister bör mötas regelbundet på till exempel månatliga frukostmöten för informationsutbyte om klimatfrågorna.
  • Gör informationen mer lättillgänglig. Ta hjälp av ideella organisationer (invandrarföreningar, idrottsföreningar, kyrkan med flera) för att sprida information till alla medborgare på alla språk. Det måste vara lätt att hitta information.

Panelen
I panelen fann Karl-Johan Bondeson (miljöskribent GP), Linus Theorin (miljöförvaltningen Göteborgs Stad), Stefan Edman (miljödebattör), Jonas Hansson (vice ordförande i Naturskyddsföreningen Göteborg), Angela Wulff (forskare Göteborgs universitet). Moderator för debatten var Mats Sandberg, miljösamordnare och professor i biokemi vid Göteborgs universitet.

För ytterligare information kontakta:
Marianne Hedberg, pedagog & projektledare, 031-335 64 99, marianne.hedberg@universeum.se

• hållbar utveckling
  • hållbart samhälle