Universeums pedagogpris på 100 000 kronor till Vimarskolan i Vimmerby

Universeums pedagogpris 2012 på 100 000 kronor delades under onsdagskvällen ut till Bertram Stenlund Fridell och Martin Snickars på Vimarskolan i Vimmerby. De fick priset för sitt bidrag Verkligheten blir till meningsfull matematik.

Bertram Stenlund Fridell och Martin Snickars fick applåder, plakett, en vinstcheck på 100 000 kronor och blommor under prisceremonin på Universeums kunskapsfest. Lärarna får priset för deras innovativa och engagerande matematikundervisning.

- Jag tycker att det här är ett fantastiskt pris för svenska pedagoger. Och jag tror att vi som sitter här förstår vikten av att jobba med naturvetenskap och matematik. Från Vimmerby kommun måste jag få säga vi är så otroligt stolta. Vi är en liten inlandskommun i Småland med 15 500 invånare och det här klarar vi! sa Vimmerby kommuns skolchef Birgitha Sahlin.

Meningsfull matematikundervisning
Lärarna Bertram Stenlund Fridell och Martin Snickars ville öka elevernas motivation genom att visa dem hur matematik används i vardagslivet. Eleverna har bland annat fått undersöka vilket mobilabonnemang som passar olika personer och hur man ska tillverka och lasta förpackningar på ett sätt som är effektivt för både miljö och ekonomi. De har även fått planera sin framtida ekonomi.

- Matte är tråkigt om man bara räknar sida upp och sida ner i läroboken. Vem bryr sig om vilken hastighet en basketboll har när man kastar den? Men vi behöver lära oss om skatter, hushållsekonomi, räntor och sådant, förklarade en av eleverna när de gjorde lärarna sällskap på scenen.

Juryns motivering
”Universeums pedagogpris tilldelas Bertram Stenlund Fridell och Martin Snickars på Vimarskolan i Vimmerby för Meningsfull matematik. Genom att identifiera problem i vardagen och relatera till verkligheten gör de tillsammans med eleverna matematiken begriplig. Arbetssättet väcker lust och nyfikenhet och genom en djupare förståelse för vad matematiken ska användas till blir också matematikens teori meningsfull. Eleverna tillämpar ny teknik och genom att öppna för samarbete med andra skolor kan arbetssättet också spridas till fler elever.”