Använd data smartare för optimerad kommunikation i sociala medier

Vem som helst kan idag nå ut till en bred massa på sociala medier genom att betala för sig. Konsten för effektiv kommunikation är att nå ut med rätt typ av budskap till rätt målgrupp. Man behöver arbeta med segmentering och riktad kommunikation, vilket innebär att data blir oerhört betydelsefullt.

Säkerställ att du väljer kvalitet före kvantitet. För att lyckas med din employer branding via sociala medier så behöver du nå en engagerad målgrupp som med stor sannolikhet registrerar och agerar på ditt innehåll. Detta uppnås genom nishad segmenteringen, med hjälp av datadriven kommunikation. Med data kan du anpassa ditt innehåll efter mottagarens intresse och nå en relevant målgrupp som redan innan är potentiellt intresserade av det du kommunicerar.

“Det är oftast inte kostnadseffektivt att nå en ospecifierad bred massa” – Petter Granqvist, Head of communication på Universum Nordics

Välj rätt kanal för rätt målgrupp Sätt tydliga mål för vad du vill få ut med kommunikationen till de olika målgrupperna. Sociala medier är den kanal som studenterna oftast använder sig av när de söker information om arbetsgivare. Facebook är det största sociala nätverket i Norden. Bland svenska studenter kommer Instagram på andra plats bland de sociala nätverken medan det för norska studenter är Snapchat. I alla de nordiska länderna är Youtube extra populärt bland studenter inom data/IT, medan Instagram är extra populärt bland ekonomistudenter.

Learning by doing
Avgörande för att optimera dina insatser på sociala medier är mätning och uppföljning. Dels med A/B testande av mottagandet, det vill säga att du väljer ut minst två förslag och testar dem mot varandra. Den post som ger bäst resultat, baserat på data, vinner. Man kan då göra nya undervarianter av denna och fortsätta testa. Detta blir en loop för konverteringsoptimering – baserad på data.

Ligg steget före med hjälp av data
Viktigt är givetvis också att testa under längre perioder och mäta mottagandet av er kommunikationen i sociala medier för att lära sig vad just er målgrupp reagerar på och vill ha. Det finns idag utvecklade mätverktyg för detta som sammanställer datan, utvärderar den och inte minst förutspår trender skräddarsydda för just er. Vill ni veta mer om detta så rekommenderar vi mätverktyget Access Social som du kan läsa om här.

• Media, kommunikation