Molnetbaserad byrå hjälper NCC med hållbar stadsutveckling i Sigtuna

NCC är ett av nordens ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretag. De är verksamma inom hela värdekedjan när det gäller att skapa miljöer för arbete, boende och kommunikation. NCC har bett *UP There, Everywhere, den globala,  molnetbaserade reklambyrån, att tillsammans med dem ta fram ett koncept och en kommunikationsstrategi för ett unikt byggprojekt, Norra Sigtuna stad.

Norra Sigtuna stad är ett banbrytande projekt där NCC valt att arbeta utefter en visionsstyrd process istället för den vanliga traditionella planprocessen.

Den visionsstyrda processen är ny i Sverige och även ett nytt sätt för NCC att arbeta. Processen innebär att invånarna, i det här fallet i Sigtuna, för processen framåt och väljer vad det nya området, Norra Sigtuna stad, bör innehålla i form av service, handel, boende och utformning. Med fokus på planering och hållbarhet ska NCC tillsammans med invånarna och kommunen via visionsstyrda workshops och medborgarforum låta Norra Sigtuna stad ta form.

Kim Hultén, projektchef på NCC, uttrycker sig så här:

”NCC bygger för människor och därför måste vi låta människor komma till tals. Norra Sigtuna stad är ett pilotprojekt men jag är övertygad om att det här är framtidens sätt att bygga. Varje plats är unik och vi måste bygga därefter.”

UPs uppdrag kommer att innefatta en ny webbplats för projektet där invånarna kan ta del av information och förmedla idéer. En kommunikationsstrategi kommer att tas fram för hur man på bästa sätt kommunicerar med invånare och övriga i den här sortens medborgardelaktiga processer. UPs team består av medlemmar från hela Sverige. Julian Stubbs grundare till *UP There, Everywhere och därtill delaktig i projektet säger:

”Norra Sigtuna stad is a really unique project- one that invites the whole community in helping develop this new area and also benchmarks other leading developments. Such an approach has to be a better way of developing a new community.”

• Design

• advertising
  • branding
  • branding stockholm
  • design
  • destination branding
  • graphic design
  • graphic identity
  • identity management
  • reklam
  • social media
  • marknadsföring
  • marknadskommunikation

• Skåne

*UP There, Everywhere is the first global cloud based advertising agency. We focus on helping clients with sophisticated products and services that make a difference to the world. With over 100 people world-wide we help our clients globally with strategic brand, marketing and communications.

Julian Stubbs

Press contact CEO +46706557479