Norrtälje Municipality Talking With Place Brand Expert Stubbs

Experter ska stärka Norrtäljes varumärke

Norrtälje kommun hakar på trenden och tar hjälp av varumärkeskonsulter

Norrtälje är inte ensamt. Många städer och kommuner tar hjälp av proffs för att marknadsföra sig.
– Platser tävlar om att locka turister, företag och nya invånare, säger varumärkesexperten Julian Stubbs.
Stubbs har hjälpt till att lansera städer som Stockholm, Oslo och Liverpool. Nu har han och hans företag Up there, ewerywhere tagit sig an Norrtälje.

På uppdrag av kommunen har bolaget genomfört 15 längre intervjuer med personer på nyckelpositioner i Norrtälje. Syftet har varit att peka ut möjligheter och svårigheter.
– Det är också viktigt att sätta upp framtidsmål och ställa sig frågan vilka kommunen ska attrahera, säger Julian Stubbs.

Globaliseringen, billigare resor och möjligheten att jobba på andra platser än där du bor har förändrat världen, enligt honom. Rörligheten ökar och allt fler slåss om tårtbitarna i tillväxt-kakan.
– Städer har blivit viktigare än länder, säger Julian Stubbs.
Han är britt men bor i Stockholm för att han, som han uttrycker det, älskar staden. Han ligger också bakom uttrycket ”Stockholm- the capital of Scandinavia”.

Stadens slogan har kritiserats för att den är på engelska. Men den har gett resultat, enligt Stubbs.
– För tio år sedan gick tre fjärdedelar av alla nyinvesteringar i Skandinavien till Köpenhamn. I dag är det Stockholm som tar tre av fyra investeringar. Varumärkesarbetet är ett långsiktigt åtagande.
Resultatet av intervjuerna offentliggörs i slutet av oktober. Men Julian Stubbs avslöjar gärna några av kommunens fördelar: skärgården, stadskärnan och hamnen i Norrtälje stad samt närheten till Stockholm och Arlanda.
– Norrtälje har ett läge som många andra platser är avundsjuka på, säger han.

Trenden med att städer synliggör sig startade på 90-talet, enligt Helena Nordström, platsmarknadsföringskonsult. Det började med att större städer skaffade sig en snärtig slogan. I dag har de mindre orterna hakat på och borta är fokuset på korta reklamfraser.
– Alla platser behöver tillväxt för att må bra. Men det gäller att hitta sin målgrupp, säger Helena Nordström.

Många kommuner satsar hårt på varumärket och anställer egna marknadsförare. Utvecklingen är inte konstig, anser Nordström.
– Människor dras till större städer. Fler besökare och inflyttning ger skatteintäkter som i sin tur förbättrar service, skolor och omsorg, säger hon.
Julian Stubbs anser att Norrtälje inte har något val.
– Andra platser marknadsför sig och de gör det bra, säger han.

• Environment, Energy

• branding stockholm
  • identity management
  • up there everywhere
  • social media
  • reklam
  • graphic identity
  • destination branding
  • branding
  • advertising
  • marknadsföring kommunikation
  • marknadsföring
  • city branding
  • place branding

UP THERE, EVERYWHERE is the world’s first global cloud based agencyLaunched in Stockholm just two years ago, we now have over 130 people world-wide in 19 locations. We provide integrated brand, design, creative and digital services that are delivered via the cloud globally for clients with sophisticated ideas, products, services or organisations.

Julian Stubbs

Press contact CEO +46706557479