Nya LÄTTA – nu utan palmolja

Nya LÄTTA – nu utan palmolja

Lätta, en uppskattad klassiker, tar nu nästa steg in i framtiden med nytt och förbättrat recept. Nya Lätta har kvar samma goda smak och låga fetthalt, men utan palmolja och med förbättrad konsistens. Lätta är växtbaserat och innehåller nyttiga fetter - vilket gör det till ett bra val för både klimatet och hälsan.

Lätta har varit en växtbaserad klassiker på svenskarnas frukostbord sedan 1984 och är idag Sveriges mest populära margarin. Nu har Lätta fått ett nytt recept med förbättrad konsistens utan att kompromissa med den goda smaken som varit omtyckt i generationer. Palmoljan har tagits bort, mängden nyttig rapsolja har ökat och det nya palmoljefria receptet består nu av en blandning av de växtbaserade oljorna rapsolja (26%), kokosolja (10%) och solrosolja (5%). Det innebär att mängden nyttiga fetter i produkten har ökat, en försäkran om ett hälsosammare val av margarin för alla.

– Vi strävar alltid efter att förbättra våra recept utan att kompromissa med den goda smaken som är så omtyckt av våra konsumenter. Lätta är ett hälsosamt och klimatsmart alternativ till smör, och genom att ta bort palmoljan från Lätta lyssnar vi in vad våra konsumenter tycker, säger Anneli Forsman, Nordisk VD på Upfield.

Nya Lätta är fortfarande ett gott och fräscht lättmargarin med rapsolja och smakrik kärnmjölk, men nu med förbättrad konsistens som går att bre på mackan direkt från kylskåpet. Alla naturliga oljor som används i nya palmoljefria Lätta är hållbart producerade. Fetthalten är fortfarande 40 procent varav 65 procent är omättat fett och 35 procent är mättat fett.

De nya Lätta-produkterna – Lätta Original (400 g och 600 g) och Lätta Extrasaltat (600 g) finns nu i butik hos ICA, Coop, Axfood, Lidl, mathem.se och mat.se. Rekommenderat återförsäljarpris är 16,90 kr för Lätta 400 g är och 19,90 kr för Lätta 600 g.

För mer information, vänligen kontakta:
Kerstin Maripuu, Marketing Manager på Upfield
kerstin.maripuu@upfield.com

Om Upfield Foods
Upfield Foods verkar för en bättre växtbaserad framtid genom att tillverka och utveckla produkter som gör gott för både hälsan och miljön. Upfield har varit ledande i margarinkategorin sedan 1871. Den nordiska produktportföljen i tillverkas i Helsingborg och inkluderar varumärkena Flora, Milda, Becel och Lätta. Upfield är ett globalt bolag verksamma i Norden, med kontor i Sverige, Danmark och Finland samt en fabrik i Helsingborg.
Läs mer om Upfield.

Om Upfield
På Upfield vill vi göra människor friskare och lyckligare genom välsmakande, växtbaserade näringsrika produkter som är bättre för planeten. Som ett globalt växtbaserat företag är Upfield den största producenten av växtbaserade margariner och ostar med mer än 100 varumärken, inklusive kända varumärken som Flora, Rama, Blue Band, Proactiv, Becel, I Can't Believe It's Not Butter, Country Crock och Violife. Med huvudkontor i Amsterdam säljer vi våra produkter i över 95 länder och har 14 tillverkningsanläggningar över hela världen. Företaget har över 4100 medarbetare. Sedan 1871 har vi varit ledande i kategorin margariner som ger oss oöverträffad erfarenhet, kunskap och inspiration. Vi är inriktade på att leda i denna nya era med fokus på att leverera hälsosammare produkter, som smakar bra, har överlägsen kvalitet och hjälper oss att utföra vårt uppdrag med att skapa "En bättre växtbaserad framtid." För mer information, besök vår webbplats på www.Upfield.com.

Kerstin Maripuu

Välkommen till Upfield!