Gå direkt till innehåll
 Violife och Klimato vill inspirera och hjälpa fler restauranger att minska sin klimatpåverkan.

Violife och Klimato hjälper restaurangbranschen att göra klimatsmartare menyer

Violife (världens största producent av växtbaserade ostalternativ och ett varumärke inom Upfield) och Klimato (svensk startup inom klimatpåverkan) inleder ett samarbete. De delar visionen av en hälsosammare planet och ambitionen att driva positiv, hållbar förändring i vardagen. Tillsammans ger de nu restaurangbranschen större möjligheter att göra miljövänligare val och servera klimatsmartare mat.

Mat utgör upp till en tredjedel av världens totala koldioxidutsläpp, men genom att ändra våra matvanor kan vi halvera siffran. Idag hjälper Klimato restauranger att minska sin klimatpåverkan. Genom deras verktyg är det enkelt för restauranger att beräkna, kommunicera och rapportera klimatpåverkan av maten som serveras.

”Vi är superglada att ingå ett samarbete med Violife! Vår gemensamma vision om en hälsosammare planet gör dem till en perfekt samarbetspartner. Att vi nu kan inkludera deras produkter i vår klimatdatabas ger oss ännu bättre förutsättningar att inspirera fler till att göra klimatvänliga förändringar av sina recept.”
– Christoffer Connée, Head of Business Development at Klimato

Att byta ut mejeriprodukter till växtbaserade alternativ är ett enkelt och effektivt sätt att minska en måltids klimatpåverkan. Många kockar och konsumenter har redan med goda resultat bytt till Violifes 100 % växtbaserade ostalternativ.

”Klimato hjälper oss att beräkna och kommunicera hur våra växtbaserade alternativ kan göra en betydande skillnad för en maträtts klimatpåverkan. Vi är övertygade om att vårt samarbete kommer bidra till positiv förändring, på riktigt. Samtidigt som fler upptäcker att du kan förändra utan att kompromissa med den goda smaken.”
– Kristina Hovmöller, Sales Lead Upfield Professional Nordics

Tillsammans vill nu Violife och Klimato inspirera och underlätta för restauranger att skapa klimatsmarta recept och menyer som inte bara tilltalar de växande grupperna flexitarianer, veganer, klimaterianer och de med allergier, utan alla. Tillsammans kan vi alla göra skillnad – en växtbaserad måltid i taget.

Upfield Professional (Violife) är en global ledare inom växtbaserad mat med en lång historia och portfölj av ikoniska varumärken. Verksam sedan 1871 och har skapat hälsosamma alternativ till smör, grädde och fetter i det professionella köket. Upfield Professional arbetar för att kunna erbjuda innovativa växtbaserade produkter som är funktionella, hälsosamma och bättre för vår planet. Målsättningen är att vara en 100 % växtbaserad global leverantör år 2025. Du kan läsa mer om Violife och Upfield Professional här: https://www.upfieldprofessional.com/sv-se/om-oss

Klimato är ett startup som vill minska klimatpåverkan från mat genom att hjälpa restauranger att beräkna, kommunicera och rapportera klimatavtrycket per serverad rätt. Med hjälp av Klimatos klimatberäknade recept och klimatmärkta menyer kan kockar och restauranggäster välja mer klimatsmart mat, vilket i kombination med klimatrapporter gör det enkelt för restauranger att sätta hållbarhetsmål, reducera utsläpp från mat och följa sina framsteg för att bekämpa klimatförändringarna - en måltid i taget. Läs mer om Klimato här: https://sv.klimato.co/