Avsiktsförklaring tecknad för ny fristående skola i Upplands-Bro

Fastighetsbolaget Genova Property Group har tecknat en avsiktsförklaring med Engelska skolan om att uppföra en skola i Brunnaområdet i Upplands-Bro. Skolan planeras att bli en F-9-skola med plats för 600 elever.

– Att ge alla barn möjlighet till en god utbildningsstart är mycket viktigt. Med den höga inflyttningstakt Upplands-Bro har finns ett behov av fler platser inom såväl grundskola som förskola, säger Kaj Söder, utbildningschef i Upplands-Bro kommun.

Upplands-Bro kommun har under de senaste åren varit en av Sveriges mest snabbväxande kommuner. Då många familjer med barn har valt att flytta till kommunen har behovet av platser i för- och grundskola ökat. Nya förskolor har både tillkommit samt planeras öppna under början av nästa år. När det gäller grundskolor finns ett fortsatt behov av platser.

– Vi är oerhört glada att kunna erbjuda fler elever möjlighet till valfrihet i sitt skolval. Givetvis är vi också mycket nöjda med den överenskommelse som Genova Property Group och Engelska skolan tecknat då det även innebär fler arbetstillfällen i vår kommun. Vårt långsiktiga mål för mandatperioden är att öka invånarnas möjlighet att på riktigt använda sin valfrihet, vare sig det handlar om barnomsorg eller val av vård- och omsorgsboende, säger Fredrik Kjos (M), ordförande i Kommunstyrelsen.

För mer information:
Kaj Söder, utbildningschef Upplands-Bro kommun: 08-581 695 20