Hurra – nu är vi 30 000 invånare i Upplands-Bro!

Oktober 2020 är en historisk månad för Upplands-Bro. Nu är vi fler än 30 000 invånare.

Upplands-Bro kommuns befolkning växer som aldrig förr och gränsen till 30 000 invånare passerades den 9 oktober, enligt kommunens invånarregister.*

På tio år har befolkningen ökat med runt 7 000 personer. Det visar att kommunen är en attraktiv del i Sveriges starkaste tillväxtregion.

– I Upplands-Bro har vi många attraktiva livsmiljöer, det är inte konstigt att så många människor väljer att flytta hit. Vi är en kommun som fokuserar på att skapa goda livsvillkor och hållbara förutsättningar för framtiden. Vi fokuserar på säkerhet och trygghet men också på förutsättningar för utveckling för våra invånare, företag, föreningar och besökare, säger Fredrik Kjos (M), kommunstyrelsens ordförande.

I Upplands-Bro kommun är det inte bara i tätorterna som antalet invånare växer, landsbygden växer också. Av kommunens numera 30 000 invånare bor ungefär 8,5 procent på landsbygden och 91,5 procent i någon av tätorterna, Kungsängen och Bro.

Att vara en populär inflyttningskommun innebär utmaningar. Bland annat ett ökat behov av bostäder, skolor, förskolor, socialtjänst och äldreomsorg. Dessutom påverkas trafik och infrastruktur.

– Men inflyttningen ger oss många möjligheter. Till exempel blir det fler potentiella skattebetalare i kommunen. En större befolkning skapar också förutsättningar för ett levande utbud av restauranger, kaféer, butiker och andra företag, säger Fredrik Kjos.

Festligt ljus i höstmörkret

På grund av rådande omständigheter med pandemin och Folkhälsomyndighetens rekommendationer avvaktar vi med ett gemensamt firande. Men till helgen, på fredag 23 oktober och lördag 24 oktober, tänder vi marschaller i sex av rondellerna i kommunen, tre i Bro, tre i Kungsängen, för att uppmärksamma att vi nu är fler än 30 000 invånare i Upplands-Bro!

FAKTA: Upplands-Bro i siffror

38,2 år gammal är den genomsnittliga i Upplands-Brobon.

336 900 kronor (före skatt) är den genomsnittliga årsinkomsten bland Upplands-Brobor i åldern 20-64 år.

301 nya bostäder beräknas stå inflyttningsklara i Upplands-Bro under 2020.

Sett till antalet invånare ligger Upplands-Bro på plats 89 av Sveriges 290 kommuner. I Stockholms län på plats 21 av länets 26 kommuner.

*Enligt kommunens eget invånarregister blev vi 30 002 invånare den 9 oktober. Siffran kan komma att påverkas av den sammanställda statistiken från SCB, som publicerar sina siffror med sex veckors fördröjning. Det är den period man bedömt behövs för att sena aviseringar om flytt, födslar samt dödshändelser ska hinna registreras.

Upplands-Bro är en växande kommun, både när det gäller invånare och företagsetableringar, med 30 000 invånare. Kommunen ligger vid Mälaren, ungefär två mil nordväst om Stockholm och pendeltåget tar ungefär 25 minuter till Stockholms central. Här finns två tätorter, Kungsängen och Bro, och en levande landsbygd. Kommunens vision, kommunen som ger plats, sträcker sig till år 2035 och beskriver hur framtidens Upplands-Bro ska vara. Visionen förenar kommunens invånare, näringsliv, föreningsliv och anställda i kommunen för att skapa ett gemensamt Upplands-Bro.

Ida Texell

Kommundirektör 08-581 690 00