Klart för ny offentlig konst i Kungsängen och Bro

I veckan blev det klart vilken konst som ska få pryda entrén till den nya sporthallen anpassad för bordtennis som snart står färdigbyggd i Kungsängen. Nyligen beslutades även om en stjärnspäckad installation i aktivitetsparken i Bro.

När kommunen bygger nytt avsätts en procent av budgeten för konstnärlig gestaltning. Meningen är att tillföra ytterligare en dimension till platsen.

Verken upphandlas av konstnärer som får lämna anbud genom skisser och modeller av sina idéer och nu är det klart vilka verk som ska uppföras vid den nya sporthallen anpassad för bordtennis i Kungsängen, samt aktivitetsparken i Bro.

Beslutet har fattats i kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott bestående av Mattias Peterson (C), Paul Gustafsson (M) och Naser Vukovic (S).

– Torg, parker och kommunala byggnader är vardagsrum som tillhör oss alla och som vi vill ska vara vackra. En konstnärlig gestaltning kan antingen smälta in i, eller stå i stark kontrast till, sin omgivning. Konsten ska rycka tag i oss, väcka oss och ge oss nya perspektiv. Jag är mycket glad över konsten som nu presenteras, säger Mattias Peterson, som också är ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

På höjden

Utanför sporthallen får Kungsängen ett nytt landmärke i form av verket Pingpong. Bakom det nästan sju meter höga verket står världskonstnären Peter Johansson. Skulpturen kommer att ha rörliga delar och har, förutom namnet, en koppling till bordtennis genom att figurens ögon går från sida till sida – som på en åskådare till en bordtennismatch.

– Det var bland annat det lekfulla uttrycket som gjorde att det blev Pingpong, säger Hannah Rydstedt Nencioni, kultur- och fritidschef.

Stjärnspäckat i Bro

I Bros aktivitetspark kommer ett verk bestående av två skyltar att byggas. Även här har konstnärsgruppen Wiklund&Wiklund som står bakom projektet, tänkt att konsten ska synas på håll. Namnet Stjärnor i Bro kopplar till platsen med det gamla stjärnobservatoriet Kvistaberg.

Delar av konstverket ska skapas i samarbete med skolungdomar från Bro. De ska få fotografera sitt område och bilderna kommer sedan att sättas ihop med gamla stjärnbilder från Kvistaberg och tryckas på skyltarna.

– Det här verket utmanar platsen på ett speciellt sätt och kopplar ihop gamla stjärnor med dagens unga stjärnor i Bro, säger Hannah Rydstedst Nencioni.