Kommunen kartlägger den upplevda tryggheten genom SMS-enkät

Under vecka 44–45 kommer en trygghetsenkät skickas ut till 6600 slumpvis utvalda invånare i kommunen.

För att kommunen ska kunna veta var trygghetsskapande insatser ska sättas in kommer en enkät att skickas ut till 6600 slumpvis utvalda kommuninvånare mellan 16–84 år. Enkäten skickas ut genom SMS och består av 24 frågor och tar 5–10 minuter att svara på.

Undersökningen genomförs under perioden 31 oktober till 13 november 2022 och möjligheten finns att svara på tio olika språk; svenska, finska, engelska, assyriska, arabiska, kurdiska, spanska, somaliska, persiska eller turkiska.

– Upplands-Bro ska vara en trygg plats för alla som bor och verkar här. Det är en högt prioriterad fråga för oss i alliansen. Vi strävar efter att fördela resurser där de gör störst och bäst nytta. Att få ytterligare information och resultat genom trygghetsenkäten kommer vara till stor hjälp för våra prioriteringar, säger Fredrik Kjos (M), kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro.

– Att som kommuninvånare kunna vara med och påverka sitt samhälle är viktigt för demokratin. Tillsammans kan vi arbeta mot ett tryggare Upplands-Bro. Vi hoppas att genom enkätens resultat kunna förbättra våra verksamheter ytterligare, säger Ida Texell, kommundirektör i Upplands-Bro kommun.

• kungsängen
  • upplands-bro kommun