Sarah Sjöström och Hanna Storckenfeldt till Upplands-Bro swimrun

På lördag 10 september är det premiär för Upplands-Bro swimrun i Kungsängen norr om Stockholm. Det är även swimrun-premiär för olympiska guldmedaljören i simning, Sarah Sjöström, som teamar ihop sig med tidigare OS-kollegan Hanna Storckenfeldt och tävlar under lagnamnet Olympians.

Upplands-Bro swimrun arrangeras av de lokala föreningarna Upplands-Bro simsällskap och Tibble sjöscoutkår. Upplands-Bro kommun stöttar med delfinansiering och expertis, bland annat är Lars Frölander, själv flerfaldig OS-medaljör i simning, med och stöttar arrangemanget i sin roll som fritidskonsulent i kommunen.

Nu står det klart att OS-simmarna Sarah Sjöström och Hanna Storckenfeldt (tidigare Westrin) kommer att delta i tävlingen under det gemensamma lagnamnet Olympians. För Sjöströms del är det första gången hon deltar i ett swimrun-lopp.

– Det känns jätteroligt att Upplands-Bro swimrun nu går av stapeln för första gången. Deltagarna kommer att få springa i vacker natur och simma i fyra olika sjöar. Det är så klart kul att Sarah och Hanna kommer och kör, det ska bli spännande att följa alla deltagare i loppet, säger Lars Frölander.

Upplands-Bro swimrun

Banan går mellan Kungsängen och Bro. Distansen är cirka 14 kilometer, varav fyra löpsträckor på totalt 12 kilometer. Simningen sker i fyra olika sjöar: Mälaren, Lillsjön, Örnässjön och Lejondalssjön.

Start: Lördag 10 september klockan 10 vid Marina föreningshuset i Kungsängen (Prästhagsvägen 21).

Målgång: Stjärnparken, vid Bro centrum.

• upplands-bro kommun
  • kungsängen