Upplands-Bro kommun möter invånarna under Krisberedskapsveckan

26 september – 2 oktober är det dags för årets Krisberedskapsvecka. En nationell aktivitet om hur man kan hantera sin vardag när det är brist på varor, energi, eller vid långa elavbrott. Upplands-Bro kommun deltar med aktiviteter i Bro, Kungsängen och Brunna.

Det är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som leder Krisberedskapsveckan. Årets tema är: mat. Alltså hur var och en av oss kan se till att ha god livsmedelsberedskap hemma.

– Om samhället drabbas av störningar så behöver var och en av oss vara förberedd. Under pandemin drog vi många lärdomar om hur viktigt det är att hjälpas åt i en krissituation, att vi tänker på våra grannar och stöttar varandra. Förberedda och engagerade invånare stärker både kommunens och hela landets beredskap, det vill vi belysa under Krisberedskapsveckan, säger Ida Texell, kommundirektör.

Upplands-Bro kommun kommer även att lyfta frågan om el- och energieffektivisering, som är aktuellt för många just nu.

Samtal och information

Kommunen kommer under tre dagar att finnas på torgen i Bro och Kungsängen, samt i Brunna, tillsammans med kommunens frivilliga resursgrupp, FRG, och Brandkåren Attunda, för att berätta om krisberedskap och svara på frågor från invånarna.

Från kommunen kommer här att finnas personal som jobbar med säkerhet och beredskap, trygghet, miljö, energi- och klimatrådgivning, kommunens kostenhet samt kontaktcenter.

Tisdag 27 september: Bro torg, klockan 11-14.

Onsdag 28 september: Brunna, gamla Coop-tomten, klockan 11-14.

Torsdag 29 september: Kungsängens torg, klockan 11-14. Denna dag är kommunens energi- och klimatrådgivare med på plats.

• Offentlig sektor

• upplands-bro kommun