Where’s the Music? 2015 släpper konferenspunkter!

Med bara 20 dagar kvar till den första upplagan av vinterfestivalen Where’s The Music? börjar det dra ihop sig. Därför vill vi stolt dela med oss av några av de spännande konferenspunkter och deltagare som kommer ta plats under de två händelserika konferensdagarna i Norrköping. Däribland Helen McLaughlin som nyligen utsågs som en av de 30 viktigaste kvinnorna i musikbranschen av musikindustrin.se.

En av de konferenspunkter du kommer kunna ta del av paneldebatten ”Analysering av den svenska musikindustrin”. Där analyserar vi fakta och resultat av Sveriges exportsuccé över åren och historien om Sverige som ett av de största exportländerna i världen, nu, då och framöver. Nu när Sverige har sin egna showcasefestival och musikkonferens är frågan – hur kan den svenska musikindustrin använda och stödja detta? Hur kan denna plattform öppna upp den svenska marknaden? Vad och vem ligger bakom den enorma succén? Hur kan vi fortsätta att förbättra vår position framöver i musikindustrin?

Festivalerna florerar som aldrig förr, men en av de stora festivalfrågorna är bristen på huvudakter. Det är inte ett nytt problem, men med ökningen av nya festivaler och minskningen av de riktigt stora huvudakterna blir problemet uppenbart. Hur ska vår industri hantera denna utveckling, vad behöver vi göra för justeringar och vad kommer detta innebära för publiken? Lyssna in på ”Festivaler – slaget om huvudakterna”, där liveexperter diskuterar frågan.

Vad finns det för likheter och skillnader i de olika kreativa industrierna? TV-, film- och musikindustrin är under ständig förändring med de tekniska utvecklingarna. I den här paneldebatten kommer det benas ut om de stora bolagen så som Universal, Sony, Google, YouTube och Apple kommer att omfamna prenumerationstjänster liksom TV- och filmindustrin. Kommer de skapa egna tjänster så som HBO och Netflix med exklusivt innehåll?

Läs mer om samtliga släppta konferenspunkter på wheresthemusic.se

Dagens släppta konferensdeltagare:
Annah Björk – Journalist
Elin Trogen – Makten Över Musiken, FIFTI
Gustav Sparr - Believe
Helen McLaughlin – Sony Music Sweden
Jesper Thorsson – Export Music Sweden AB
Lars Stjernkvist – Kommunstyrelsen Norrköping
Ludvig Werner – IFPI
Mathieu Sibille – iConcerts France
Mikael Tillman – Blixten & Co
Mona Aghai – Publishing Company Ten AB
Ronnie Hansen – Odense kommun
Stina Algotson – VD Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond
Tuomo Tähtinen – Music Finland
Virpi Immonen – Fullsteam Management

Samtliga hittils klara konferensdeltagare:Adam Lewis, Allan McGowan, Andreas Ahlenius, Andreas Utterström, Anita Halmøy Wisløff, Anna Haag, Anna Hildur Hildibrandsdóttir, Annah Björk, Ben Malen, Claes Olson, Doug Croy, Elin Trogen, Elisabeth Widlund, Fruzsina Szép, Gustav Sparr, Helen McLaughlin, Helen Sildna, Henrik Johnsson, Jesper Thorsson, Joppe Pihlgren, Lars Stjernkvist, Linda Portnoff, Ludvig Werner, Mathieu Sibille, Matt McDonald, Mattias Hansson, Max Markusson, Michael Chugg, Mikael Tillman, Mona Aghai, Nattskiftet, Okan Tombulca, Paul Boswell, Per Sundin, Petra Markgren Wangler, Petri Lundén, Rob Challice, Ronnie Hansen, Sandra Nordin, Serge Grimaux, Stefan Papangelis, Stephan Thanscheidt, Stina Algotsson, Tuomo Tähtinen, Virpi Immonen.

Samtliga hittills klara artister till Where’s the Music? 2015:Far & Son, Hardcore Superstar, Hello Saferide, Hoffmaestro, Ikväll är vi kungar (Petter, Ison & Fille, Lilla Namo och Rosh), Maskinen, Movits!, Raubtier, Silvana Imam, Style of Eye, Tove Styrke, Yung Lean & Sad Boys, Adam Cohen (CA), Adna, Alaska, Alice Boman, Amason, Andreas Moe, AURORA (NO), Baba Stiltz, Bam Spacey, Beatrice Eli, Beldina, Besserbitch, Blues Pills, Cajsa Siik, Caotico, Colossus, Crucified Barbara, Dagny (NO), Deals Death, Dear David, Dimitri Vangelis & Wyman, Dirtytwo, DNKL, Dolorez Haze, Dotter, Dovelike, Durango Riot, Elin Bell, Erik Rapp, Eternal Death, Factory Brains, Hanna Järver, Haunted By Destiny, Heavy Tiger, Hog, Hurricane Love, Ironbird, Jape, Jennie Abrahamson, Jeremy Irons & The Ratgang Malibus, Jonathan Johansson, Joy, Junkstars, Kid Astray (NO), Kite, Kitok, Last Lynx, Maja Francis, Merely, Min Stora Sorg, Nadya, Nale, Naomi Pilgrim, Naomi Punk (US), Ninsun Poli, OIAM, Ólöf Arnalds (IS), OMI (JAM), Raindear, Red Bull Music Academy presents: Studio Barnhus, Sabina Ddumba, Sebjak, Sekuoia (DK), Sharks, Slow Magic (US), Solen, Spiders, The Hanged Man, The Hearing (FI), The Mayority Says, Thundermother, Tjuvjakt, Tyranex, Very Addictive, Vigiland, Vita Bergen, XOV.

Where's the Music går av stapeln 12-14 februari i Norrköping. Totalt kommer cirka 150 band och artister att spela i Norrköping på 11 scener under 3 dagar. En festivalbiljett till Where’s the Music? kostar 695,- (595,- för studeter med giltligt student-id) och en endagarsbiljett kostar 295,-. Biljetterna säljs via Eventim.

FÖR MER INFORMATION
www.wheresthemusic.se eller följ oss på Facebook

PRESSKONTAKT FKP Scorpio Sweden
Linn Stigsson Stern, PR & Marketing