Bostadsförmedlingen firar 4 år

Bostadsförmedlingen firar 4 år

Den 1 juni 2016 startade Uppsala Bostadsförmedling sin verksamhet. Idag fyller bolaget 4 år och har sedan starten hjälpt hela 19 543 familjer och hushåll att hitta sina nya hem.

Under de fyra år som gått har bostadsförmedlingen vuxit och utvecklats på flera sätt. Antalet förmedlade bostäder har ökat för varje år som gått och antalet registrerade i bostadskön är idag fler än någonsin förr. Dessutom innebär det breda hyresvärdssamarbetet som byggts upp under årens lopp ett brett utbud av bostäder i Uppsalaregionen.

En person som varit med på hela resan är kundservicehandledaren Matti Haapamäki.

- I början kretsade det mesta kring att snabbt kunna hjälpa våra bostadssökande efter de förutsättningar som rådde då. Erfarenheten vi samlat på oss sedan dess har hjälpt oss att utveckla bättre service både för våra sökande och våra hyresvärdar. Vi har testat oss fram och arbetar hela tiden med förbättringar för att det ska bli så snabbt och smidigt som möjligt för alla som nyttjar vår tjänst, säger Matti.

Årets högsta notering vad gäller registrerade i bostadskön är 112 000 personer. Runt 15 procent av de registrerade är aktiva när det kommer till sitt bostadssökande. Det innebär att de anmält intresse på minst 5 bostäder under det senaste året. För många andra fungerar en plats i bostadskön som en form av försäkring inför framtiden. Genom att vara registrerad i bostadskön är den sökande väl förberedd dagen det blir aktuellt att flytta.

Snabbfakta:

Förmedlade bostäder 2016: 1 050