Bostadsförmedlingen inleder samarbete med Åke Sundvall

Åke Sundvall och Heba är aktuella med nya bostäder i Rosendal i Uppsala. Totalt rör det sig om fyra huskroppar som tillsammans kommer utgöra det nya kvarteret Verket. Tre av huskropparna kommer inrymma 117 hyreslägenheter om 1-3 rum och kök. Första inflyttning är planerad till början av 2023 och de nya hyresbostäderna kommer förmedlas via Uppsala Bostadsförmedling.

- Det känns väldigt roligt att expandera vår förvaltning till Uppsala och nu även erbjuda hyresrätter i Verket. Vår vision har alltid varit att bygga omtyckta områden där människor trivs och kan utvecklas och Verket har i likhet med vår vision planerats till att bli ett kvarter för skapande och utveckling, säger Susanna Lemar vice vd på Åke Sundvall Förvaltning AB

Det nya kvarteret byggs i norra Rosendal och kommer när det är färdigställt bestå av 159 nyproducerade lägenheter. 42 bostadsrätter och 117 hyresrätter. Bostadshusen, som fått sina namn efter historiska hållbarhetspionjärer, byggs med fokus på att skapa en social och klimatsmart tillvaro. Hustakens solpaneler bidrar till en hållbar energiförsörjning och bostäderna kommer även certifieras enligt miljömärkningen Svanen.

Mellan husen anläggs en gemensam innergård med pergola och grillplats. Vad gäller det egna boendet kan de framtida hyresgästerna se fram emot en luftig och ljust målad lägenhet med snickerier från Marbodal och välutrustade kök med rostfria vitvaror, induktionshäll, inbyggnadsugn samt integrerad diskmaskin.

- Vi ser fram emot att påbörja förmedlingen av Åke Sundvalls nya bostäder. Rosendal är populärt bland Uppsalaborna och det är roligt att det fortsätter byggas spännande och innovativa bostäder i området, säger Susanna Garcia, kundansvarig på Uppsala Bostadsförmedling.

Samarbetet med Åke Sundvall innebär att Uppsala Bostadsförmedling nu samarbetar med 49 hyresvärdar vars bostäder finns utspridda i samtliga av länets åtta kommuner.