Alive Rosendal.

Plats i bostadskön ger möjlighet till kooperativ hyresrätt

Under 2021 introducerade SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, den kooperativa hyresrätten i Uppsala efter att ha färdigställt kvarteret Docenten i Rosendal. Docenten består av 122 lägenheter i en fastighet med nya hållbara lösningar. Initialt kommer Uppsala Bostadsförmedling samarbeta med SKB gällande förmedlingen av sex kooperativa hyresrätter.

- Den kooperativa hyresrätten är en boendeform som innebär att medlemmarna tillsammans äger föreningen och kan vara med och påverka utvecklingen av sitt boende. Konceptet har länge varit populärt i Stockholm och vi är positiva till möjligheten att få förmedla några av SKBs kooperativa hyresrätter hos oss på Bostadsförmedlingen, säger Mona Lindén, vd på Uppsala Bostadsförmedling.

Den kooperativa hyresrätten skiljer sig från en traditionell hyresrätt på så sätt att hyresgästen, utöver den månatliga hyran, betalar en upplåtelseinsats i samband med inflyttning. Upplåtelseinsatsen baseras på bostadens storlek och återbetalas den dag hyresgästen väljer att flytta från bostaden. För att hyra en kooperativ hyresrätt av SKB behöver hyresgästen även teckna ett medlemskap i föreningen.

Totalt rör det sig om sex kooperativa hyresrätter, tre 2:or och tre 3:or, som initialt kommer att förmedlas via Bostadsförmedlingen. Kvarteret har en gemensamhetslokal och de boende har ett eget kvartersråd. Därtill finns miljövänliga tvättstugor samt solceller och sedumplanteringar på taken. Hyresgästerna får tillgång till elcykelpool och cykelgarage med egen entré från gatan. Kvarteret har även en egen fastighetsskötare som bidrar till trivsel och trygghet.

- Som Stockholms största privata hyresrättsaktör är SKB en väletablerad förening med över 8 200 kooperativa hyresrätter i Stockholm stad och i ytterligare sex kommuner. Vår strategi är att tillföra fler bostäder inom en timmes pendlingsavstånd från Stockholm central och etableringen i Uppsala är ett välkommet tillskott. Samarbetet med Uppsala Bostadsförmedling ger oss och den kooperativa hyresrätten en ännu större lokal förankring, säger Ingrid Gyllfors, vd vid SKB.

Tisdagen den 4 oktober kommer SKB hålla öppen visning i några av de kooperativa hyresrätterna. I samband med visningen kommer det även gå att anmäla intresse för bostäderna på Bostadsförmedlingens webb.