Gå direkt till innehåll
HERMETO PASCOAL – EN BRASILIANSK EXPLOSION AV RYTMER OCH OVÄNTADE INSTRUMENT . 18 JULI I UPPSALA

HERMETO PASCOAL GROUP TILL UPPSALA 18 JULI

Brasilianaren Hermeto Pascoal – som Miles Davis kallade för "världens mest fulländade musiker" – är ett unikum i musikvärlden. Uppsala internationella gitarrfestival har nu det stora nöjet att inför 15-årsfirandet presentera Hermeto Pascoal & Group i samband med deras sommarturné i Europa.
En konsertkväll med hettande brasiliansk musik framförd av några av Brasiliens bästa musiker.

-Vi är väldigt hedrade att få hit denne legend, det blir en av sommarens höjdpunkter i Uppsala, säger festivalchefen Klaus Pontvik. Publiken får förvänta sig en festlig afton i den brasilianska musikens tecken på Parksnäckan 18 juli!

”Trollkarlen”
Få musiker når upp till Hermeto Pascoal nivå. Han behärskar flertalet blåsinstrument, liksom piano, gitarr, kontrabas och trummor. Ofta använder han också föremål som han ser i sin omgivning som instrument! Genom åren har han skapat omkring 9000 kompositioner! Hans stora och hängivna publik har också gett honom smeknamnet ”Trollkarlen”.

Hans musik har starka influenser av både jazz och klassiskt, men framför allt av brasiliansk och sydamerikansk musik. Musiker såsom John McLaughlin, Duke Pearson, Antonio Carlos Jobim, Gil Evans, Miles Davis och många andra antingen spelat med Pascoal eller tolkat hans musik. Han har också samarbetat med både Köpenhamns och Berlins Symfoniorkestrar och har skrivit tre symfonier.

Hermeto Pascoal & Group
Hermeto Pascoal: keyboard, accordion, teapot, bass flute, his skeleton, cup of water...
Itibere Zwarg: electric bass and percussion,André Marques: piano, flute and percussion
Jota P.: saxes and flutes., Fábio Pascoal: percussion, Ajurinã Zwarg: drums and percussion

Förband Rubem Farias trio
Som förband spelar den brasilianske multiinstrumentalisten Rubem Farias med sin trioRubem Farias är en lysande kommpositör och arrangör och dessutom mästare på både elbas och kontrabas.
Rubem Farias Bas, Rasmus Svensson-Blixt Trummor, Filip Ekestubbe Piano, Carlos Tomati Gitarr. Sång brasilianska sångerskan Michelle Spinelle.

Samarbetspartners
Konserten arrangeras av Uppsala Internationella Gitarrfestival i samarbete med Uppsala Jazz Club och Parksnäckan Uppsalas sommarscen. Övriga sponsorer och samarbetspartners: Uppsala Kommun, Kultur & Bildning, Uppsala Konsert & Kongress, SH-bygg, 4-sound, Uppsala Musikverkstad, m flera.

Ämnen

Uppsala Internationella Gitarrfestival har vuxit till en av världens mest inflytelserika festivaler med gitarrmusiken i centrum. Årets upplaga är den femtonde i ordningen och bjuder på artister av högsta internationella klass. Gitarren är världens populärste instrument och festivalen är Nordens främsta samlingsplats för gitarrmusikälskare och professionella gitarrutövare.

Festivalen är också den viktigaste årliga mötesplatsen för lärande och inspiration som ges i landet för många unga utövare, lärare och andra gitarrfantaster. Flera pedagogiska aktiviteter dagtid och konserter kvällstid under fem dagar.

Klaus Pontvik

Presskontakt Executive Director 0709500098

20 års jubileum . 28-30 september . Tack för musiken!

Uppsala Internationella Gitarrfestival har vuxit till en av världens mest inflytelserika festivaler med gitarrmusiken i centrum. Årets upplaga är den sjuttonde i ordningen och bjuder på artister av högsta internationella klass. Gitarren är världens populärste instrument och festivalen är Nordens främsta samlingsplats för gitarrmusikälskare och professionella gitarrutövare.

Festivalen är också den viktigaste årliga mötesplatsen för lärande och inspiration som ges i landet för många unga utövare, lärare och andra gitarrfantaster. Flera pedagogiska aktiviteter dagtid och konserter kvällstid under flera dagar.

I sommar Uppsala Internationella Gitarrfestival även arrangör till Music In The Garden på Botaniska Trädgården i Uppsala, en ny sommarfestival med flera samarbetspartners och sponsorer, bland andra Botaniska trädgården, Uppsala Universitet, Uppsala kommun, Musik i Uppland, Uppsalakommun, Kulturrådet, m flera

Uppsala Internationella Gitarrfestival
Salagatan 18A