VI KÄNNER INGEN SMÄRTA

”Det är ingen som lyssnar på oss i alla fall!” ”– jo det gör vi, vi både lyssnar och ger er en scen!”

I ett unikt samarbete mellan Uppsala stadsteater och Humana, ett av Sveriges ledande företag inom ungdomsvård, presenterar vi berättelser som behöver lyssnas till. Det här är ungdomarnas liv och verklighet, precis så som det är.

“När är det vår tur att berätta?” Ett helt nytt teatersamarbete tog sin början förra sommaren. I ett möte med Linus Tunström Teaterchef/VD för Uppsala stadsteater var det självklara svaret: “Nu. När vill ni komma?”

På scenen, i sina egna kläder, utan scenkostymer, berättar de om sina liv - på riktigt, naket, ärligt. De har själva skrivit texter och musik till föreställningen. Tillsammans med Affe Ashkar och Patrik Patwa Baghdaserians, som samarbetat kring olika projekt i Gottsunda och som har en bakgrund i musik, film och teater, har ungdomarna utvecklat sin produktionsidé under vintern och våren 2014.

Det här är ungdomar vars talan ofta förs av andra personer, organisationer och myndigheter. Nu är spelbrickan omvänd. Ungdomarna äger teaterscenen. Den som vill bevittna deras berättelse gör det här och nu. Endast tre föreställningar är planerade, varav en redan är abonnerad.

“Nu är det vår tur att berätta, på vårt sätt, på våra villkor. Vi är precis som ni, varken sämre eller bättre. Vi kanske står bakom dig i kön på mataffären, eller sitter bredvid dig på bussen. Vill du höra vår historia?”

Konstnärligt team: Affe Ashkar och Patrik Patwa Baghdaserians
Medverkande: Några ungdomar
Producent: Niklas Borefors/Katja Sliwinski
Produktionssamordnare: Pär Gustafsson
Kommunikatör: Maria Freeney

Föreställningsdatum: 2/6 (abonnerad), 3/6 och 4/6, kl 19. Pjäsen är ca 1h utan paus. Rekommenderas från 15 år.