Uppsala Innovation Centre i Almedalen

Vad krävs för att Sverige ska kunna skapa företag i världsklass och vilken betydelse har inkubatorn för svenska tillväxtföretag och innovationssystemet. Så löd rubriken till Almi Företagspartners inledande seminarium i Almedalen. En paneldebatt som modererades av Per Bengtsson från Uppsala Innovation Centre (UIC).

Under den pågående Almedalsveckan bjöd Almi företagspartner in till en serie intressanta seminarier. Programmet inleddes under ledning av Per Bengtsson, UIC med en diskussion kring frågan vad som krävs för att Sverige ska kunna skapa företag i världsklass, och vilken betydelse inkubatorn har för tillväxtföretag och innovationssystemet.

Anders Nilsson, ansvarig för inkubation på Almi Företagspartner berättade att man idag byggt upp en effektiv inkubatorstruktur som det nu gäller att få ut den bästa effekten av. För att kunna göra det finns det tre viktiga områden att förbättra, tillgång till behovsanpassat kapital, internationalisering och ökad närvaro och engagemang från det privata näringslivet. Tobias Kranz, chef för forskning, utbildning och innovation på Svenskt Näringsliv tog vid och något han ser som en viktig aspekt är stärkt samverkan mellan akademi och näringsliv. Dessa ämnen utgjorde grunden för den fortsatta debatten för paneldeltagarna Helena Collin, Företagsfabriken Kronoberg och Andrzej Brud Chalmers Innovation – båda representanter från svenska inkubatorer.

Andrzej Brud berättade att Sveriges fem främsta inkubatorer tillsammans hjälpt till med att attrahera 4,6 miljarder kronor till bolagen som förra året omsatte 1,7 miljarder kronor och anställt 2000 personer.

– Inkubation har tagit en tydlig plats i agendan både i den politiska och ämnesspecifika debatten på Almedalen. Både Alliansen och oppositionen visar stor vilja i att förstärka förutsättningarna för Sveriges inkubatorer för att skapa svenska företag i världsklass. Efter dagens debatt hoppas jag på ett ökat samarbete också med Svenskt Näringsliv, säger Per Bengtsson.

Se hela debatten via TV Almedalen.

• inkubator
  • almi företagspartner