Airwatergreen och Sprint Bioscience gör exit från UIC

Airwatergreen och Sprint Bioscience antogs till företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centres programsteg när produktidén och affärsplanen var i sin linda. I dag är de flygfärdiga tillväxtföretag efter att ha avslutat UICs programsteg. Företagen har nu utsetts till alumnföretag inom UIC och får därmed möjlighet till fortsatt tillgång till en affärscoach från UIC och ingår även i UICs nätverk.

- Vi är stolta över våra två nya alumnföretag. Personerna bakom företagen har ett stort engagemang och en stark drivkraft. Det är mycket positivt att se hur de båda bolagen har utvecklats sedan starten i UIC. De förvaltar sina tillväxtmöjligheter väl, säger Per Bengtsson, vd på Uppsala Innovation Centre.

UICs nya alumnföretag diplomerades traditionsenligt på UIC-dagen den 21 augusti.

Airwatergreen hade från början fokus på att utvinna rent dricksvatten ur luft. Under vägen styrdes detta mer och mer över till att lösa ett för Sverige större problem, att bli av med fukt i byggnader. Airwatergreen utvecklar en helt ny kondenseringsmetod, kallkondenseringen, som möjliggör effektiv fukthantering i alla temperaturer – till och med i minusgrader. Den förbrukar mindre energi än dagens teknik och utrustningen är liten och är oberoende av installation av ventilationsrör.
Idag har bolaget cirka 20 utrustningar ute hos kund och Airwatergreen har precis avslutat produktutvecklingen av deras första serieproduktion av AWD450 som lanseras nu i augusti 2013. AWD450 är marknadens första luftavfuktare som kan kondensera i alla temperaturer. www.airwatergreen.com

Sprint Bioscience utvecklar läkemedel mot cancer med tekniker där de snabbt kan finna nya läkemedelskandidater, vilket är både kostnads- och tidsbesparande för läkemedelsindustrin. De bedriver också uppdragsforskning åt kunder i Europa och USA. Bolaget har ett mycket starkt team och har vuxit sig tre gånger större sedan starten 2009.
www.sprintbioscience.com

Bildtext: Lars Olde från UIC diplomerar Jonas Wamstad, Airwatergreen (vänster) och Kenth Hallberg, Sprint Bioscience (höger).

• läkemedel
  • kondensering
  • fukthantering
  • sprint bioscience