Fortsatt framgång för Uppsalaföretaget Beactica

Nasdaqnoterade läkemedelsbolaget Cubist Beacticas första kund på den amerikanska marknaden.

Beactica erbjuder teknologi och kunnande som gör det möjligt att med högre träffsäkerhet och under kortare tid utveckla nya läkemedel. Det nya avtalet är ett erkännande av Beacticas världsunika kompetens inom fragmentbaserad läkemedelsutveckling och det första som företaget tecknar på den amerikanska marknaden.

Affären innebär att Cubist Pharmaceuticals väljer Beactica som partner i arbetet att ta fram nya läkemedelskandidater.

- Vi har haft nära kontakt med Cubist Pharmaceuticals under en längre tid och nu är avtalet klart. Arbetet sätter igång direkt. Cubist Pharmaceuticals arbetar med utveckling av antibakteriella läkemedel. Vårt uppdrag är att ta fram substanser som kan användas i läkemedel mot bakterier, säger Per Källblad, vd Beactica.

Beactica startade 2006 och har snabbt etablerat sig som världsledande när det gäller fragmentbaserad läkemedelsutveckling.

Beactica ingår i UIC Business Accelerator.

Per Källblad, vd Beactica, telefon 018 56 08 80, www.beactica.com

Per Bengtsson, vd Uppsala Innovation Centre UIC, telefon 018 67 25 14,  e-mail: per.bengtsson@uic.se, www.uic.se

FAKTA

Beactica AB är ett forskningsföretag med en specialutvecklad teknologiplattform, SprintTM, som effektiviserar framtagandet av nya läkemedel. Bolaget grundades 2006 av Per Källblad, tidigare Medivir AB, och Helena Danielson, professor i biokemi vid Uppsala universitet. Beactica bedriver utvecklingsprojekt både i egen regi och i samarbete med andra bolag. Beactica ingår i UIC Buisiness Accelerator.

Uppsala Innovation Centre UIC är företagsinkubator för tillväxtföretag i Uppsalaregionen. Uppsala Innovation Centre erbjuder fyra olika inkubatorprogram: UIC Business Start, UIC Business Lab, UIC Business Accelerator och UIC Alumni.