Gradientech har tillförts 4,2 miljoner genom en företrädesemission

Gradientech ABs företrädesemission, vars teckningsperiod löpte fram till och med 1 juli, övertecknades med nära 40 %. Totalt tecknades aktier till ett belopp om ca. 4,2 miljoner kronor.

Det Uppsalabaserade life science bolaget Gradientech har under början av sommaren genomfört en företrädesemission som tillför bolaget kapital främst ämnat för sälj- och marknadsföringsaktiviteter.

”Det tillförda kapitalet möjliggör att vi kan växa på sälj- och marknadsförings-
sidan - både personalmässigt och med utökade marknadsföringsaktiviteter. Det här gör att vi kan nå fler kunder och får möjlighet att visa upp hur våra innovativa produkter kan hjälpa dem att nå nya resultat snabbare i sin medicinska forskning”, säger Sara Thorslund, vd på Gradientech. ”Att emissionen övertecknades betyder att vi har både gamla och nya ägare som tror starkt på vår affärsidé och på vad vi åstadkommit så långt - det inspirerar såklart extra i vårt arbete att nå ut till fler och fler kunder och få bolaget att växa.”

I samband med nyemissionen utökas Gradientechs styrelse med Klaus Gottwald, vd för Stockholms Affärsänglar, och Claes Post, Investment Manager på Almi Invest.

Gradientech har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom Uppsala Innovation Centre (UIC) i programmet UIC Business Lab.

Sara Thorslund, vd
E-post: sara.thorslund@gradientech.se, tel: +46(0)736 29 35 80

• gradientech
  • uic business lab