Gradientech släpper ny CellDirector för 3D-biologi

Gradientech AB, utvecklare av innovativa produkter för avancerade cellstudier, har lanserat sin andra CellDirector-produkt. Cellbiologer kan nu mäta hur celler kommunicerar i en miljö som är så lik kroppens egna miljö man kan komma.

Gradientech lanserade i veckan CellDirector Ruby – ett engångssystem för cellstudier för cellbiologiska forskningslab. Forskare kan nu mäta hur komplexa vävnadsprover eller till och med små embryonala organ kommunicerar och styrs av substanser i närmiljön i kroppen. Funktionen hos CellDirector Ruby, där celler får växa i en 3D-miljö, har varit efterfrågad för att kunna göra så naturtrogna laboratorieförsök som möjligt. CellDirector Ruby underlättar och bidrar till ökad förståelse för vad som exempelvis styr celler under tidig embryonal utveckling eller vad som får nerver att växa åt vilket håll.

Gradientechs CellDirector-produkter gör det möjligt för cellbiologer att förstå hur celler svarar på olika nivåer av signalmolekyler i sin närmaste omgivning, någonting som är avgörande inom många områden av utvecklingsbiologi och sjukdomsförlopp, t ex för att studera spridning av cancerceller eller initieringen av inflammationsprocesser.

Gradientech har fått avancerat affärsutvecklingsstöd genom Uppsala Innovation Centre (UIC) i programmet UIC Business Lab.

Läs mer på www.gradientech.se

Sara Thorslund, vd
Gradientech
E-post: sara.thorslund@gradientech.se