Internetworld utser Mikael Jansson på 123on till Sveriges 11:e hetaste digitala entreprenör

Mikael Jansson, vd och grundare av UIC-bolaget 123on, placerades på 11:e plats i Internetworlds rankning av Sveriges 25 hetaste digitala entreprenörer. Uppsalabaserade 123on bildades 2012 och har utvecklat en global videoplattform och mobilapp för att leverera videoklipp med exempelvis sportsekvenser eller andra videoklipp som ersätter traditionella ringsignaler.

Mikael Janssons 123on har ett framgångsrikt år bakom sig. Företaget var nyligen en av finalisterna i White Bulls prestigefulla pris Bully Awards som gick till Europas nästa stora ”Tech Stars”. 123on har dessutom tecknat avtal med några av de största ligorna inom sportvärlden, exempelvis National Hockey League (NHL), asiatiska SAFF Championship samt italienska fotbollsklubbar som AC Milan, Lazio och Udinese Calcio med flera.

För åttonde året i rad listar Internetworld Sveriges hetaste digitala entreprenörer där Mikael Jansson i år fick en hedrande 11:e plats.Christopher Kingdon på UIC-bolaget Plotagon rankades till en fin 4:e plats.

Internetworlds motivering:
Det kan låta som en begränsad tjänst och affärsmöjlighet vid en första anblick; en app som låter dig använda videoklipp som ringsignal på mobilen. Men då ska man betänka två saker. Dels att marknaden för ringsignaler har varit och är fortfarande enormt framgångsrik ekonomiskt. Och dessutom att det finns enorma resurser av såväl professionellt skapat som amatörproducerat videoinnehåll som inte används i den utsträckning som det skulle kunna göra.

123on vill låta dig använda klippet från barnkalaset eller möhippan som ringsignal istället för att det ligger bland en mängd andra klipp i telefonen som du sällan tittar på. Men en kanske ännu viktigare del av tjänsten är samarbetena med innehållsägare som till exempel hockeyligan NHL (fler stora kontrakt är på väg in) som kan sälja eller marknadsföra sitt innehåll på ett helt nytt sätt.
Med kraft och stöd från stora innehållsägare har bolaget stora möjligheter att nå ut och göra goda affärer.

123on får stöd i sin affärsutveckling genom Uppsala Innovation Centres program UIC Business Prep.

Bildtext: Mikael Jansson, vd och grundare av 123on

Mikael Jansson, grundare och vd
123on
mj@123on.com