Peter Nilsson utsedd till en av Sveriges 10 mest innovativa entreprenörer

Stiftelsen ÅForsk har tillsammans med branschorganisationen Swedish Incubators & Science Parks, SISP, utsett Sveriges tio mest innovativa entreprenörer 2018. Peter Nilsson på Enköpingsföretaget APR Technologies var en av vinnarna som tilldelades ÅForsk Entreprenörsstipendium om 200 000 kronor vardera vid Sveriges Innovationsriksdag i Borås.

Det är för fjärde året i rad som stiftelsen ÅForsk tillsammans med Swedish Incubators & Science Parks igår utsåg Sveriges 10 mest innovativa entreprenörer som fick ta emot ÅForsk Entreprenörsstipendium om 200 000 kronor vardera. En av vinnarna var Peter Nilsson, vd och medgrundare av APR Technologies som ingår i rymdinkubatorn ESA BIC Sweden och får stöd i sin affärsutveckling genom UIC.

APR Technologies har utvecklat vätskekylning utan rörliga delar till nästa generations satelliter. Tekniken bygger på jonacceleration i kombination med mikro/nanoteknik och kan möjliggöra upp till 50 procent ökad prestanda hos en satellit. Tekniken kan användas till många saker men APR Technologies fokuserar just nu på stora och små satelliter samt den expanderande elfordonsmarknaden där deras teknik kan ge avsevärt lägre vikt, ökad säkerhet och snabbare laddning.

Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden är en nationell satsning på uppdrag av ESA, European Space Agency, och finansieras och stöttas av ESA, Rymdstyrelsen samt Vinnova. Rymdinkubatorn drivs av UIC, Arctic Business Incubator i Luleå och Innovatum i Trollhättan och ska fram till 2020 hjälpa till att utveckla 40 nya startups med produkter eller tjänster som bygger på ny eller existerande rymdteknik, däribland APR Technologies.

APR Technologies har tidigare genomfört UIC Business Lab och ingår nu i rymdinkubatorn ESA BIC Sweden som UIC är med och driver tillsammans med Arctic Business Incubator och Innovatum.

Peter Nilsson, vd
APR Technologies
E-post: peter.nilsson@aprtec.com

Stina Thor, marknads- och kommunikationschef