Pressinbjudan: Träffa 24 innovativa startups på UIC Demo Day 10/4

Certifieringsverktyg inom hästskötsel, virusfria syrsor för matproduktion, flytande energiplattform och diagnosverktyg för effektiv smärtbehandling. Det är några av de affärsidéer från 24 startups som ställer ut på UIC Demo Day den 10 april.

De startups som ställer ut har under våren arbetat med att verifiera att deras affärsidé har marknadspotential och att bygga ett konkurrenskraftigt företag (se lista nedan). De har alla deltagit i företagsinkubatorn och acceleratorn UICs affärsutvecklingsprogram UIC Business Startup och UIC Business Build.

Som besökare får du möjlighet att träffa och diskutera med alla dessa spännande och innovativa UIC-bolag och andra besökare.

Datum: Onsdag den 10 april
Tid: Kl. 16-19 (öppet hus)
Plats: Hubben, Dag Hammarskjölds väg 38, Uppsala

Anmäl dig gärna här

PS: Vi bjuder på dryck och macka. Ange eventuella allergier eller specialkost i anmälan.

STARTUPS SOM STÄLLER UT:

UIC Business Startup

Beotop Innovation
Beotop etablerar en ny kommunikationsteknik, trådlös datakommunikation med hjälp av ljus, s.k. asymmetrisk Free Space Optical (FSO) communication, för industrin.

Co-Properties
Med nytt tänk och teknik tar vi crowdfunding till fastighetsbranschen – Co-Properties gör det möjligt för småsparare att investera i specifika bostadsfastigheter tillsammans.

Dreamscape
Dreamscape har tagit fram en ny teknik för att välja ljudbok: en röst aktiverar ditt eget äventyrs ljudbok – till att börja med för att hjälpa människor att bilda goda sovvanor genom Gamification, men också en ny underhållningsplattform.

Kylcylinder
Kylcylinder är en ny typ av behållare för att förlänga hållbarheten för för blodprover under transport enligt särskilda krav i sjukhusmiljön.

Manta Wind
I projektet Manta Wind utvecklas ett nytt flytande vindkraftverk för havsbruk. Genom att utnyttja verkets rotation för att motverka vindens tippande kraft kan vindkraftverket göras 70% lättare än den ledande konkurrenten. Förutom den höga kostnaden för dagens lösningar löser man även problemet med komplexa operationer och tunga lyft till havs.

Nanosized
Nanosized möjliggör lönsam masstillverkning av nanochips genom att tillhandahålla unikt nano-rent vatten, NPW™ för tillverkningsprocessen av halvledare.

NoNoRank
Öppen källkod (Open Web) är nu möjligt. NoNoRank är den nya versionen av sökmotor som ger användarna kontroll över sina data. Plattformen behåller användarens integritet och säkerhet under GDPR-kraven, stoppar internetkakor och profiler och avvisar reklam.

Scilns
Sclins odlar och säljer syrsor fria från virus för matproduktion samt erbjuder service för hälsokontroll av uppfödningspopulationer.

TEMA Biotechnologies
Utvecklar en ny teknik för att amplifiera detekteringssignaler från DNA-konjugerade läkemedelsmolekyler med låg molekylvikt, vilket detekterar hur en ny läkemedelskandidat interagerar med dess avsedda målprotein.

Tag-ON
Tag-ON utvecklar molekylspecifika verktyg för avbildning av bioaktiva substanser i vävnadssnitt samt detektion i kroppsvätskor. Verktygen ska underlätta sjukdomars karaktärisering, diagnos och prognos.

TenPenny TV
TenPenny TV är en ny reklamfri videoplatform. Likt YouTube, men finansierat av mikrobetalningar istället för reklam. Resultatet blir bättre betalt för innehållsskapare och en bättre upplevelse för användare.

Innohale
Vaccinering ska vara smärtfri och lätt och allmänt tillgängligt även om det inte finns någon kylning. Andningsorganen har visat sig möjliggöra effektiv leverans av många läkemedelsmolekyler. Innohale jobbar med formuleringar och läkemedelsleveransstrategier för att möjliggöra effektiv immunisering via inandning.

Tvinn
Tvinn är ett innovationsföretag som skapar avancerade system och produkter som bidrar till en mer hållbar framtid. Projektet syftar till att skapa ett IoT-design och testverktyg som kommer att underlätta skapandet av banbrytande greentech-lösningar.

Ångestappen
En lättillgänglig AI-baserad plattform, för självhjälp till den som lider av ångest och ångestattacker.

UIC Business Build

Urbanska Innovation (Hello Colic)
Appen Hello Colic stöttar föräldrar vars barn har kolik samt bidrar till att barnen får hjälp snabbare. Hello Colic bekräftar om det är kolik, ger evidensbaserade råd samt hänvisar vidare till professionell hjälp. Hello Colic långsiktiga mål är att bidra till kolikforskning.

DoloRadix
Företaget utvecklar diagnosverktyg och nya behandlingsmetoder för effektiv smärtbehandling.

Ekosand
Ekosand har tagit fram specialbehandlad sand som ej fryser för konstgjorda gräsplaner

GDPR-commander
Webbtjänsten GDPR-Commander är ett verktyg för att hjälpa små och medelstora organisationer uppfylla lagkraven på ett spännande sätt.

Myntie
Myntie förenklar bidrag till välgörenhet genom att samla in växelpengar när en kund köper något, så att små bidrag i vardagen kan göra stor skillnad för de organisationer du väljer.

Glowbalance
Glowbalance tar fram ett nytt beslutsverktyg för sätt att gestalta globala målen.

Hyperkonkret
Ett individanpassat digitalt verktyg som hjälper föräldrar hjälpa sina barn med skolämnen utifrån barnets egna förutsättningar.

Hästfokus
Hästfokus utvecklar ett certifieringssystem för hästvälfärd på hästanläggningar. I systemet ingår ett verktyg som underlättar bedömning av hästvälfärd och funktioner som ska stödja både bedömare och hästhållare när de ska ändra saker kring hästvälfärden.

Social Vista
Social Vista har tagit fram en teknisk lösning för att automatisera fysiska butiker.

WW
WWs uppdrag är att förebygga och hjälpa människor som lider av handeksem och handallergier. Genom förädling av diskhandsken kan WW hjälpa den miljon svenskar som lider av både handeksem och den sociala ångesten som sjukdomen medför.

Stina Thor, marknads- och kommunikationschef
UIC
E-post: stina.thor@uic.se

Vedrana Ilic, marknadskoordinator