Tre UIC-bolag får tillgång till rymdteknik genom rymdinkubatorn ESA BIC Sweden

I går presenterades de första bolagen som fått plats i den nya nationella rymdinkubatorn ESA BIC Sweden. Bolagen kommer från Luleå, Stockholm, Uppsala, Trollhättan och Enköping. Tre av bolagen är UIC-bolag som nu får tillgång till ESA:s rymdteknologi för att utveckla sina produkter.

Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden, som Uppsala Innovation Centre (UIC) är med och driver, ska fram till 2020 hjälpa till att utveckla 40 nya startups med produkter eller tjänster som bygger på ny eller existerande rymdteknik.

I går presenterades de åtta första bolag som antagits till rymdinkubatorn. Tre av bolagen är UIC-bolag eller tidigare UIC-bolag: Featherway Robotics AB, Geografiska Informationsbyrån i Stockholm AB och APR Technologies AB. Övriga bolag är Code Company AB, Sally R AB, Schvung Ride AB, Unibap AB och Widefind AB.

De antagna bolagen kommer under ett till två års tid få rådgivning, finansiering och tillgång till de industripartner som ingår i ESA BIC Sweden. Bolagen kommer att få affärsutvecklingsstöd av någon av företagsinkubatorerna inom ESA BIC Sweden: Uppsala Innovation Centre, Arctic Business Incubator i Luleå och Innovatum i Trollhättan. En av de viktigaste uppgifterna för inkubatorn blir att hjälpa nystartade och etablerade bolag att forma samarbeten tillsammans med finansiärer och myndigheter i och utanför Sverige.

Rymdindustrin är inne i en ny era av snabb innovation. Avancerad teknologi som tidigare endast varit tillgänglig för större bolag och myndigheter har blivit billigare och mer tillgänglig. Detta öppnar i sin tur dörrarna för mindre innovatörer och organisationer.

– Det här är den första svenska satsningen som görs för att få fram innovationer och bolag som både levererar till rymdindustrin och använder rymdteknik på jorden, säger Jens Lundström, verksamhetsansvarig på ESA BIC Sweden.

De antagna bolagen arbetar med lösningar som har koppling till ny och existerande rymdteknik, och kommer kunna ha stor påverkan på exempelvis robot- och miljöteknik.

- Vi är otroligt stolta och imponerade över den bredd och innovationskraft som finns i de bolag vi ska börja jobba med. Samtidigt är det här bara början, vi har fler bolag på väg in, fortsätter Jens Lundström.

Rymdinkubatorn ESA BIC Sweden är en nationell satsning på uppdrag av ESA, European Space Agency. Den finansieras och stöttas av ESA, Rymdstyrelsen och Vinnova.

Bolagen presenteras närmare nedan med kontaktinformation till ansvarig i respektive bolag.

Jens Lundström, verksamhetsansvarig ESA BIC Sweden
E-post: jens.lundstrom@abi.se

APR Technologies AB
APR Technologies is a Swedish high-tech company developing and offering products, services and custom- solutions for Thermal management and monitoring. Headquarter is located in the town of Enköping, 1 hour from Arlanda airport and Stockholm. The facilities in Enköping hold cleanrooms, chemistry lab, electronics lab, laser lab, micro welding lab, mechanical workshop and office space, for advanced product development, advanced integration plus testing.Offered products are either passive or active and we have several ”no-moving-parts” -solutions, for longer lifetime, low power consumption and minimum vibrations.

Kontaktperson: Peter Nilsson, 070-723 42 81

Featherway Robotics AB
Featherway Robotics AB aims to revolutionize the field of automation by introducing the world’s first plug and play robot arm that is smart, simple and safe enough to be managed by factory staff. Equipped with groundbreaking sensor technology and space heritage artificial intelligence the robot implements compact, lightweight and autonomous precision systems. This enables a wide range of exciting opportunities both inside and outside of the robotic cell.

Kontaktperson: Niklas Salomonsson, 070-584 53 58

Geografiska Informationsbyrån i Stockholm AB
eoMapper uses satellite imagery and smart data analysis so that farmers, landowners and land managers can easily get an overview over their land. The correct actions can be put in the right place at the right time. Forestry can go directly to the insect damaged stocks, timber buyers can identify the woodland that is mature for harvesting and farmers can fertilize where it is most beneficial. eoMapper create value and improve profitability with detailed decision support.

Kontaktperson: Sara Wiman, 070-520 09 12

Sally R AB
Sally R is a Swedish startup bringing down space technology to earth to save energy in buildings and guarantee a healthy indoor air climate. The company has a patent pending solution that uses a smart algorithm to merge the climate control system used in space with standard ventilation solutions used on earth. Read more at www.sally-r.com and follow us at www.twitter.com/breathegoodair.

Kontaktperson: Viktor Kjellberg, 073-553 55 77

Schvung Ride AB
Equilab is a smart exercise tracker for passionate riders that enables them to track their horse movements through an app on their smartphone. By measuring their exercises they get important insights about their training that helps them lower the risk of injury for their horse and makes it possible for them to reach their full potential. Soon a sensor will enable riders to track their riding during competitions as well which will help them score even higher points when competing.

Kontaktperson: Adam Torkelsson, 073-646 85 54

The Code Company AB
The Fallen Trees project makes satellite-based forest inventory management easy and affordable to an array of target groups. By also serving as a navigation guide and a damage administration system, it offers an efficient, cost-effective alternative to traditional monitoring methods involving helicopters and light aircraft.

Kontaktperson: Anders Wihlborg, 070-375 24 36

Unibap AB
Unibap provides mission critical visual perception for autonomous systems, robots, spacecraft, industrial robotics, and automated quality assurance. The products are unique in combining sensor close data extraction, data mining, indexing, and cloud computing features through heterogenous processing with optional artificial intelligence.

Kontaktperson: Fredrik Bruhn, 070-783 32 15

WideFind AB
WideFind is enabling the concept of “Localise Everything Everywhere" by introducing a technologically advanced 3D localization system of profound accuracy and performance based on WideFind enabled hardware and software. The goal of WideFind is to be the main provider of indoor and outdoor localization by establishing this advanced technology as a standard service that should be embedded to the infrastructure at cities, factories, hospitals, supermarkets, mines, sport events and all the relevant markets that need fast and accurate localization, indoors and outdoors.

Kontaktperson: Kristoffer Ödmark, 070-391 10 38

• esa bic
  • esa bic sweden
  • featherway