UIC-bolaget Q-Linea med på årets 33-lista

Igår avgjordes årets finalomgång av den prestigefulla 33-listan med Sveriges 33 hetaste unga teknikbolag under 2012. UIC-bolaget Q-Linea var ett av företagen som korades.

För sjätte året i rad arrangerades eventet av Ny Teknik och Affärsvärlden. Runt 500 personer kom till anrika Münchenbryggeriet för att fira de 33 företagen.  Ett av dessa var UIC-bolaget Q-Linea som utvecklar ett nytt system som blir ett viktigt vapen mot antibiotikaresistens. Den nya tekniken kan räkna ut rätt dos och rätt sorts antibiotika för att verkligen bita på patienten. Q-Linea har även en detektor som larmar om biologiska vapen och har kunder som Försvarsmakten samt det franska försvaret.

Nära hälften av företagen på listan har utvecklats i olika svenska inkubatorer, vilket visar hur viktig en framgångsrik inkubatormiljö är för att bygga nya tillväxtföretag i Sverige.

Q-Linea har tidigare fått affärsutvecklingsstöd genom företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre (UIC).

• uppsala
  • q-linea
  • 33-listan
  • inkubator