Modern beteendeforskning i mobilen motverkar livsstilssjukdomar

Sjukvården har svårt att få patienter att ändra livsstil med hjälp av kost- och motionsråd. En svensk projektgrupp kring företaget GoodlifeMe AB har tagit fram en hälsoapp och portal som ger snabba belöningar och sociala kickar.

– Vi kanske har ett Moment 22 framför oss där vi bara kommer att använda sjukvårdens resurser för att behandla sjukdomarna, istället för att förebygga dem. När patienterna har gått länge med högt blodtryck eller diabetes blir vården oerhört dyr, säger Saemundur Oddsson, ST-läkare i intermedicin/kardiologi vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och medlem i projektgruppen för hälsoappen Sidekick.

Konceptet för Sidekick bygger på modern beteendeforskning som har visat att vi människor fattar beslut efter två olika system i hjärnan. ”Fast thinking” är primitivt, styrt av emotioner och impulser och triggas av snabba belöningar. ”Slow thinking” är mer intellektuellt och bygger på rationellt tänkande och självkontroll. Hos de flesta människor dominerar dessvärre det snabba systemet över det långsamma:
– När vi i sjukvården talar hälsa med patienterna vänder vi oss till det långsamma systemet – och effekten är så gott som obefintlig. Den som har fått hjärtinfarkt slutar inte röka och så vidare, säger Saemundur Oddsson.

Ger snabba belöningar
Sidekick-konceptet erbjuder två typer av produkter. Sidekick Play är ett mobilbaserat ”social health game” där individer tävlar med sig själv och andra. Man kan beskriva det som en fusion av socialt medium à la Facebook, kost- och hälsojournal samt träningsapp som mäter och journalför din träning. Sidekick Health kan beskrivas som en portal för Sidekick Play-användare, för till exempel företagshälsovård. Eftersom olika människor triggas av olika saker erbjuder Sidekickmiljön flera olika typer av belöningar och utmaningar: uppmuntran, ”likes”, tävlingar och donationer till välgörande ändamål.

– Principen är att kartlägga vad som motiverar en person. Sedan bygger man upp en omgivning där man placerar en morot framför den personen, säger Saemundur Oddsson.

Det finns många hälsoappar på marknaden men det som gör Sidekick unikt är att det baseras på teorin kring fast & slow thinking.
– De flesta hälsoappar till mobiler är skapade av teknikbolag. Sidekick är skapat av personer som jobbar inom vården – vi är nära problemet och vi förstår oss på livsstilssjukdomar och beteendeforskning, säger Saemundur Oddsson.

Mer information: http://www.sidekickhealth.com/

[faktaruta]

”En tsunami av livsstilssjukdomar”

Inom folkhälsoforskningen talar man om en tsunami av livsstilssjukdomar som är på väg i takt med att världens befolkning ökar parallellt med att den ekonomiska utvecklingen går framåt i de flesta länder. Högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes är inte längre något som bara grasserar i Europa och USA, utan förekommer även i Asien, Afrika och Sydamerika. Beräkningar visar att antalet överviktiga i världen snart kommer att uppgå till 2,5 miljarder.

• hälsoapp
  • saemundur oddsson