Stort intresse när Uppsala BIO Swecare och SIBC bjuder in till seminarium om Indien som marknad

Torsdag den 8 november arrangerar Uppsala BIO, Swecare och Sweden-India Business Council (SIBC) tillsammans ett seminarium där företag inom sjuk- och hälsovårdssektorn bjuds in för att lära sig om möjligheterna på den indiska marknaden. Intresset för den indiska marknaden är stort och seminariet blev snabbt fulltecknat. Seminariet är en del av Uppsala BIOs serie ”Efter jobbet”.

Indien är en av världens snabbast växande ekonomier med en befolkning på över en 1,2 miljarder invånare. Den indiska hälso- och sjukvårdsmarknaden bedöms stå inför en genomsnittlig tillväxt på 17 % de närmsta åren, värdet uppskattas uppgå till 1700 miljarder SEK år 2016. Swecare har tillsammans med Exportrådet tagit fram en marknadsanalys som beskriver den indiska hälso- och sjukvårdssektorn. Marknadsanalysen visar att det finns stora möjligheter för våra svenska företag. Förutom affärsmöjligheter inom folkhälsa och infektionssjukdomar visar studien på ett stort behov av produkter och expertis inom livsstilsrelaterade sjukdomar och äldrevård. Marknadsanalysen presenteras i detalj på seminariet.

Intresset från svenska företag för Indien är generellt sett stort. Två Uppsalabaserade företag som har olika perspektiv och erfarenheter av den indiska marknaden är Kibion och Kemwell. Kibion tillverkar produkter som snabbt och effektivt diagnoserar magsårsbakterien Helicobacter och satsar nu på att komma in på den indiska marknaden. Kemwell är ett indiskt läkemedelsföretag som valt att förlägga delar av sin produktion till Uppsala. Både Kibion och Kemwell kommer under seminariet framföra sin syn på den indiska sjuk- och hälsovårdsmarknaden och svenska företags möjligheter på denna.

Vid intresse av att delta på seminariet vänligen kontakta Madeleine Neil på 0768-297777 eller per mail: madeleine.neil@uppsalabio.se .

• sjukvård
  • hälsovård
  • export
  • indien

Uppsala BIO is an independent, not-for-profit actor that works to enhance the long-term competitiveness and growth of the life science sector. Our most important efforts are about turning up the flow of innovations, starting from defined needs in healthcare and society in general. We do this together with companies, universities, healthcare, and public authorities.