Pressmeddelande —
Positivt resultat finansierar fortsatt fastighetsförnyelse och underhåll
Den 16 mars fastställde styrelsen för Uppsalahem årsredovisningen för 2008. Styrelsen föreslår årsstämman att ingen utdelning sker till ägaren och att resultatet på 69 mkr omdisponeras i verksamheten. Det positiva resultatet ligger i nivå med både prognos och budget, om man exkluderar effekten av två genomförda fastighetsförsäljningar som gav en vinst på ca 21 mkr. En analys av resultatet visar att effektiviseringsarbetet inom koncernen har gett resultat i form av lägre driftkostnader. Finansnettot är något bättre än bolagets tidigare prognoser. Detta trots att höstens oro på finansmarknaden har medfört ökade kostnader för att säkra den långsiktiga finansieringen.
På underhållssidan ökar kostnaderna väsentligt till följd av att koncernen har påbörjat ett omfattande förnyelseprogram vad gäller det befintliga fastighetsbeståndet. Uppsalahems VD Åsa Hedenberg uppger att ökningen av underhållskostnaderna kommer att vara påtagligare under de närmaste fem till tio åren när en stor del av koncernens fastighetsbestånd kommer att förnyas.
- Uppsalahem ser det som sitt ansvar att skapa fler arbetstillfällen, speciellt i den nuvarande lågkonjunkturen. Det är därför glädjande att kunna presentera företagets utökade underhållsinvesteringar som direkt kommer att leda till fler jobb i Uppsala, säger VD Åsa Hedenberg.
Energieffektiviserings- och underhållsarbeten i Uppsalahems bostäder som tack vare årets resultat direkt kan upphandlas är bland annat:
- Fönsterbyte i kv. Marmorn, Eriksberg, 12-16 mkr
- Balkongrenoveringar, Tunabackar, 2 mkr
- Ny värmepumpsanläggning, Rickomberga, 2 mkr
För mer information kontakta
Åsa Hedenberg, VD Uppsalahem, tel. 018-727 34 01
Ämnen
- Företagsinformation
Kategorier
- fastighetsunderhåll
- fastighetsförnyelse
- årsredovisning
- energieffektivt byggande
- energieffektivisering
- energi
Regioner
- Uppsala