Uppsalahem inför trygghetsbostäder

Uppsalahems styrelse beslutade den 14 december 2009 att införa den nya boendeformen trygghetsbostäder hos bolaget. Med start den 1 mars 2010 kommer boendeformen för personer över 70 år successivt att börja hyras ut.

Ett samarbete Uppsalahem och Uppsala kommun har resulterat i att Uppsalahem nu öppnar upp för en ny boendeform för personer över 70 år i Uppsala. Trygghetsbostäder ska uppfylla höga krav på tillgänglighet, tillgång till gemensamhetslokaler, servicevärd/-värdinna eller motsvarande samt trygghetslarm. De första bostäderna kommer att hyras ut i det före detta servicehuset Ramund i Luthagen efter hand att lägenheterna där blir lediga.

Ett samverkansdokument har tagits fram i samarbete med Äldrekontoret och Fastighetskontoret som har antagits av Uppsalahems styrelse.

Att söka trygghetsbostad

Kommunen har tidigare aviserat att trygghetsbostäder ska införas i Uppsala, och har sedan dess fått flera intresseanmälningar till Äldrekontoret. Nu när Uppsalahem beslutat att införa trygghetsbostäder kommer de personer som har anmält sig till Äldrekontoret kontaktas för att få möjlighet att föras in i Uppsalahems bostadskö. De kommer då även erbjudas möjlighet att behålla sin tid från intresseanmälan hos Äldrekontorets då de flyttas över till Uppsalahems kö.

Du som är intresserad av en trygghetsbostad, och som inte sedan tidigare är bostadssökande eller hyresgäst hos Uppsalahem, kan redan nu registrera dig som bostadssökanden hos Uppsalahem. Anmälan kan göras både på Uppsalahems hemsida www.uppsalahem.se eller i blankettform. Besök eller kontakta Uppsalahems distriktskontor eller Kundtjänst får att få hjälp. Intresseanmälan till lediga trygghetsbostäder kan göras först den 1 mars 2010, då boendeformen införs. Lediga lägenheter publiceras på Uppsalahems webbplats.

För mer information besök www.uppsalahem.se eller kontakta
Sara Westberg, fastighetschef Uppsalahem Servicebostäder AB, tel. 018-727 34 77.

Du hittar Uppsalahems pressmeddelanden i vårt pressrum hos Newsdesk:
www.mynewsdesk.se/pressroom/uppsalahem

Uppsalahem AB (publ) är Uppsalas största fastighetsbolag och ägs till 100 procent av Uppsala Stadshus AB (helägt av Uppsala kommun). Uppsalahemkoncernen består av moderbolaget Uppsalahem AB samt dotterbolagen Uppsalahem Servicebostäder AB och Storvreta Centrum HB. Uppsalahemkoncernen har cirka 230 anställda och omsätter cirka 900 miljoner kronor. Trygghet, trivsel och dialog är ledord för verksamheten. Den totala uthyrningsbara ytan uppgår till cirka 925 000 kvadratmeter och omfattar cirka 13 200 lägenheter och cirka 1 200 lokaler.