Carmen Linares – Flamenco Sagrada 6 november

Uppsala International Sacred Music Festival 4-7 november

Lördag 6 november 18.00
Stora salen

Flamencon handlar om starka känslor. Dans, sång och musik med rötter hos de andalusiska romerna. Och det handlar egentligen inte bara om en genre utan en hel kultur. Carmen Linares är en av vår tids stora cantaores – flamencosångare. På Uppsala International Sacred Music Festival presenterar hon lördag 6 november Flamenco Sagrada där sångerna bygger på andliga och poetiska texter.

Carmen Linares kommer själv från staden Lineares i den andalusiska regionen Jaén. När familjen flyttade till Madrid i mitten av sextiotalet kom hon i kontakt med alla de stora flamencoartisterna – Pepe Matrona, Juan Varea, Rafael Romero, Fosforito, bland flera andra. Och där, på de många flamencobarerna startade hennes imponerande karriär. Hon var också en av de första flamencoartister som fick tillträde till scenen i Lincoln Centre i New York när hon tillsammans med New York Philharmonic Orchestra gjorde Manuel de Fallas El Amor Brujo. New York Times var lyrisk i sin kommentar: ”Carmen Linares har en fenomenal kraft och uttrycksfullhet i sin sång.”

På sin första cd ackompanjeras hon av den legendariske gitarristen Juan Habichuela. Sedan dess har hon gett ut en mängd album, det senaste är en hyllning till den spanske poeten och nobelpristagaren i litteratur, Juan Ramon Jiminez.

Medverkande
Carmen Linares sång
Edu Pacheco gitarr
Pedro Barragan gitarr
Antonio Coronel slagverk
Julio Blasco kontrabas
Pedro Esparza flöjt

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Om Carmen Linares

Om Uppsala International Sacred Music Festival 4-7 november

Kontakt:
Stefan Holmström, stefan.holmstrom@ukk.se, 018-727 90 31.
Vd och konstnärlig ledare Magnus Bäckström, magnus.backstrom@ukk.se, 018-727 90 90.

• andalusien
  • flamenco
  • sacred music

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter med all slags musik och publikarrangemang samt kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.