Houria Aïchi och Etran Finatawa 6 november

Uppsala International Sacred Music Festival 4-7 november

Lördag 6 november 20.00
Sal D (öppnar 19.00)

Lördag kväll 6 november gästas Uppsala International Sacred Music Festival av Houria Aïchi, en av Algeriets populäraste sångerskor, och av gruppen Etran Finatawa med sin moderna ökenblues från Niger. Konserten ges i Sal D i klubbatmosfär med mat och dryck.

Houria Aïchi växte upp i Aurès-regionen i östra delarna av Algeriet där Atlasbergens förlängning sträcker sig in i Tunisien. Hennes barndom präglades starkt av berberkvinnornas sång. Senare flyttade hon till Paris och studerade sociologi, men sången inom henne tog över och hon återvände till Algeriet. Hon har populariserat hemtrakternas musikaliska chaouis-tradition och har blivit en av sitt lands mest uppskattade sångerskor. De senaste åren har hon öppnat en ny personlig horisont där hon i musiken strävar efter en religiös och andlig identitet med islam som utgångspunkt. Genom att använda populärmusik och inslag från andra kulturer vill hon ge sina sånger en universell dimension.

Medverkande:
Houria Aïchi sång
Ali Bensadoun flöjter, slagverk
Abdesslam Mejjaoui lutor, slagverk
Tayeb Laoufi slagverk

Etran Finatawa betyder traditionens stjärnor. Med den afrikanska öknen som inspirationskälla och relief har Etran Finatawa förfinat de musikaliska andliga sederna och skapat en egen modern ökenblues. Gruppens medlemmar kommer från de båda nomadfolken tuareger och woodabe och har sedan de bildades 2004 blivit en av de mest uppskattade och eftertraktade grupperna vid festivaler över hela världen. Med känsla och virtuositet förmedlar de en alldeles särskild magi, färgad av Saharas heta men böljande mjuka landskap.

Medverkande:
Alhousseini Mohamed Anivolla gitarr, sång
Bammo Agonla sång, Akaywere
Bagui Bouga sång, slagverk, flöjt
Mamane Tankari slagverk kör, dans
Goumar Abdoul Jamil trummor, kör, gitarr

Seminarium lördag 6 november 14.00:
Medlemmar ut gruppen Etran Finatawa berättar om sin moderna musik med urgamla rötter från nomadfolken tuareger och woodabe i den sahariska öknen. Seminariet sker på engelska. Fri entré.

Om Houria Aïchi och Etran Finatawa

Om Uppsala International Sacred Music Festival 4-7 november

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Kontakt:
Patric Kiraly, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32.
Vd och konstnärlig ledare Magnus Bäckström, magnus.backstrom@ukk.se, 018-727 90 90.

• övrigt
  • sacred music
  • algeriet
  • afrika

Uppsala Konsert & Kongress är en arena för kulturlivet och en mötesplats för företag och organisationer. Här arrangeras konserter med all slags musik och publikarrangemang samt kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.