Mozart på nytt sätt

Söndag 9 mars 2014 18:00 Stora salen

Den franska ensemblen Les Dissonances är internationellt ryktbara för sina glödande tolkningar av den klassiska repertoaren.
– Varje konsert är en ny utmaning, och vi tar en risk varje gång! Vårt spel är baserat på en kollektiv kunskap. Det är avgörande att vi lyssnar på varandra och har ett personligt engagemang, säger David Grimal som är ensemblens ledare.

Les Dissonances är en av Europas mest dynamiska och progressiva orkestrar inom den klassiska musiken. När de besökte Uppsala som kvartett i oktober förra året imponerade de stort. UNT:s kritiker skrev då att ”musikerna briljerar med sina förmågor”. Nu kommer Les Dissonances tillbaka! Denna gång i full styrka. Hela orkestern framför tre violinkonserter av Mozart med ensemblens ledare David Grimal som solist. Som vanligt spelar de helt utan dirigent.

För musikerna i Les Dissonances finns ingen hierarki. Solist, orkestermusiker, kammarmusiker, eller pedagog, alla är lika viktiga. Les Dissonances fokuserar på musikens arkitektur som styr spelets dynamik. Faktumet att de inte har någon dirigent gör att det ställs extremt höga krav på musikerna. För dem gäller det att hela tiden vara på tå och att ständigt kommunicera med varandra.
– Att spela utan dirigent gör orkesterns medlemmar mer delaktiga och uppmärksamma på detaljer. Musikerna måste kunna repertoaren perfekt. De måste verkligen vara involverade och kunna stycket. Det räcker inte att bara träna in sin egen stämma, säger David Grimal.

Konserten spelas in av Sveriges Radio och kommer att sändas i P2 Live.

Program
Wolfgang Amadeus Mozart Violinkonsert nr 1 B-dur, K.207 Violinkonsert nr 3 G-dur, K.216 Violinkonsert nr 5 A-dur, K.219

Medverkande
David Grimal, violin