Unai 10/9 och Siri Karlsson 21/10 - livekonserter med kortfilmsvisning

Livekonserter med kortfilmsvisning

Unai 10 september
Siri Karlsson 21 oktober

Film existerar inte utan musik. Musik kan också tolkas av film. Det är grunden för det samarbete mellan Uppsala Konsert & Kongress och Uppsala Internationella Kortfilmfestival som inleddes 2014 och fortsätter hösten 2015 med livekonserter och filmtolkningar. Konserten med Unai 10 september och konserten med Siri Karlsson 21 oktober ingår i samarbetet och tolkas med filmer valda av kortfilmfestivalen.

Unai

Torsdag 10 september

Biljettsläpp 8 april, samma dag som Unais nya album Human Empire släpps

Med sitt album A Love Moderne 2006 utgjorde uppsalabaserade kompositören och producenten Erik Möller alias Unai en sofistikerad kontrast mot den allmänt högröstade och grälla elektropopen. Albumet grammisnominerades och hyllades av pressen, inte bara i Sverige. New York Times menade att det var en kandidat till Årets elektroniska album och The Wire att musiken är stark och känslomässig.

Efter nio års tystnad kommer nu hans nya album Human Empire, som släpps 8 april, där han fortsätter utveckla sin emotionellt förfinade techno. Kärleken till melankoliska melodier, kalla syntklanger, basar och modern R’n’B är fortfarande tydlig. Han utforskar tiden som går ifrån oss, förlorad vänskap, barndom och brustna hjärtan. Ibland ger han sig ut på nattliga äventyr och drabbas av kärleken. Allt finns i låtarna som både smeker och river.

Siri Karlsson

Onsdag 21 oktober

Siri Karlsson har alltid gått sin egen väg. De har med ena foten förankrad i en mystisk folktradition och den andra ständigt sökande efter nya, udda influenser lyckats skapa ett ytterst personligt och egensinnigt uttryck.

26 februari släppte duon Siri Karlsson från Uppsala sitt tredje fullängdsalbum – The Lost Colony. Här finns kärleken till den fria improvisationsmusiken, psykedelian och folkproggen. Den nya skivan (producerad av Jari Haapalainen), tar vid där den förra slutade. I centrum finns som tidigare nyckelharpa, saxofon och Siri Karlssons röst. Men nu har musiken blivit mörkare, mer storslagen och hårdare. Förra skivan belönades med flera priser och hyllades i inhemsk och internationell press, liksom även nya The Lost Colony: 5/6 Gaffa, 4/5 DN, 4/5 VF, 4/5 DI, 4/5 Uppsala Nya Tidning.

Siri Karlsson - Långt Där Ute, YouTube

Uppsala Internationella Kortfilmfestival

I samarbetet mellan Uppsala Konsert & Kongress och Uppsala Internationella Kortfilmfestival uppstår något nytt. Varje konserttillfälle bjuder på en spännande och innovativ artist som inte bara spelar live, utan också tolkas med kortfilmer i urval av Uppsala Internationella Kortfilmfestival. Konsertserien fortsätter hösten 2015 med Unai 10 september och Siri Karlsson 21 oktober.

Arrangör

Uppsala Konsert & Kongress i samarbete med Uppsala Internationella Kortfilmfestival med stöd av Musikens Hus Vänner

Presskontakt

Patric Kiraly,konsertledning/musikproducent, Uppsala Konsert & Kongress, 018-727 90 32, patric.kiraly@ukk.se