Uppsala International Sacred Music Festival - Mari Boine 30 oktober

Konserten ingår i Uppsala International Sacred Music Festival

Tisdag 30 oktober 19.00
Stora salen

Den internationellt uppmärksammade norsk-samiska sångerskan Mari Boine ger uråldriga sångtraditioner en helt ny musikalisk skruv med inslag av jazz, pop och rock. Under Uppsala International Sacred Music Festival ger hon en konsert i Uppsala Konsert & Kongress tisdag 30 oktober 19.00.

Mari Boines föräldrar var samer och familjen levde på fiske och jordbruk. Men där hon växte upp fanns även en stark kristen laestadiansk rörelse som ansåg den traditionella jojken vara ett djävulens påfund. Skolan där hon gick undervisade bara på norska och hennes omgivning var ofta kritisk till de gamla traditionerna som varit en del av hennes eget liv. Därför har hon alltid strävat efter sin egen kulturs integritet samtidigt som hon förnyat och utvecklat den samiska jojken.

Mari Boine har gett ut en lång rad album, bland annat Gula Gula som släpptes på Polarpristagaren Peter Gabriels bolag Real World 1989. På omslaget till Gula Gula, som blev hennes stora internationella genombrott, hade hennes samiska identitet tonats ner, men när hon återutgav albumet på sitt eget bolag Lean label 2007 framträder hon själv som shamanistisk dansare i samedräkt just för att betona sitt eget ursprung.

Mari Boine fick Nordiska rådets musikpris 2003, Nordlysprisen 1994 och har även mottagit Norska Kulturrådets ærespris på 500 000 norska kronor för sina insatser ”av väsentlig betydelse för norskt konst- och kulturliv”. För sin förmåga att skapa konstnärlig mångfald blev Mari Boine 2009 utnämnd till riddare av första klassen av Sankt Olavs Orden.

Medverkande:
Gunnar Augland, trummor
Kjetil Dalland, bas
Georg Buljo, gitarr
Ole Jørn Myklebust, trumpet

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Kontakt: Musikproducent Jessica Grundemar, jessica.grundemar@ukk.se, 018-727 90 92