Beyond the Object - samtida nordisk konstkeramik på Uppsala konstmuseum

Utställningen Beyond the Object presenterar en yngre generation samtida konstnärer från fem nordiska länder som arbetar konceptbaserat i gränslandet mellan rå lera, keramik och andra material, och med uttryck som installationer, scenkonst och video. Lerans taktila och performativa kvalitéer lyfts fram och verken är expansiva, genreöverskridande och undersöker platsens betydelse. Beyond the Object visas 2 juni - 16 september 2018.

Medverkande konstnärer: Hedvig Winge (NO), Martin Woll Godal (NO), Ane Fabricius Christiansen (DK), Christin Johansson (DK), Ivana Králíková (SE), Matilda Haritz Svenson (SE), Hanne Mago Wiklund (SE), Pauliina Pöllänen (FI), Erna E Skúladóttir (IS).

Curatorer: SLAM / Annika Enqvist, Henny Linn Kjellberg, Moa Lönn (SE)

Arbetet handlar om plats och geologisk tid. Lager av tid som passerat. Det är platsspecifikt genom att det baseras på och visar de geologiska lager som Uppsala är byggt på. Dessa lager kan tolkas både som naturliga och kulturella, eftersom leran också har varit basen för industrin som var verksam i staden. Geologer refererar till dessa lager som arkiv.      Erna Elínbjörg Skúladóttir

Utställningen visar ett fält inom den keramiska konsten som brottas med objektet och en önskan att vilja ha mer ut av det än föremålet i sig. Jag gör det genom att tillföra ett moment av risk. Spänningen i att balansera lite för högt. Att vingla och veta att det kan krascha skapar en ”hålla-andan-känsla”, som testar gränsen för vad en vågar göra. Hit hör också att agera. Det är ett spänningsfält som skapar en förhöjd närvarokänsla.                  Matilda Haritz Svenson

I utställningen kommer det att finnas möjlighet för besökaren att själv kliva upp på Matilda Haritz Svenssons scen och aktivera objekt som tillsammans skapar en rörlig bild. Verket blir till först när installationen sätts i rörelse. Leran pekar mot landskapet, geologi, mineraler och landanvändning. I ett slags ”urban mining” sprungen ur stadslandskapets förutsättningar undersöks återvunna material för keramisk produktion. Ivana Králíkovás batterier, drivna av spänningen i leran, möter ett iscensatt laboratorium med så kallade anatomiska geologier av Ane Fabricius Christiansen – en samling organiska experiment på gränsen av vad som är fysiskt möjligt. Leran som ett uråldrigt material i bruksföremål och rituella sammanhang har en global historia av utbyten mellan olika kulturer som också berörs i utställningen. Skulpturala installationer betonar platsen och en arkitektonisk närvaro som Hedvig Winges poetiskt draperade tygstycken i porslinslera. Erfarenheten av nedlagda keramikindustrier och platsens sociala historia har också format innehållet i utställningen. Pauliina Pöllänen bidrar med en speciellt framtagen serie väggreliefer med samtida omtolkningar av Upsala-Ekebys historiserande motiv. I ett angränsande rum i Uppsala konstmuseum pågår också en åtta dagar lång performance där Christin Johansson anknyter till generationer som tidigare verkat på Uppsala slott i en uppbyggd installation.

Majoriteten av verken som visas är nyproducerade, platsspecifika och har inte visats tidigare i Sverige.

Med stöd av: Kulturnämnden Uppsala kommun, Kulturrådet Sverige, Nordisk kulturfond/HANDMADE, Norske kunsthåndverkere, Längmanska kulturfonden, Iaspis – Konstnärsnämndens internationella program, Estrid Ericsons Stiftelse, Region Uppsala, NKF – Nordiska konstförbundet, Frame Contemporary Art Finland, Kulturrådet Norge och Utrikesdepartementet i Norge/Norwegian Crafts.

Vernissage: 2 juni 12.00 – 16.00
Performance och filmvisningar pågår under hela vernissagen.

Seminarium: 3 juni 10.00 – 17.00
Ett endagsseminarium som riktar sig främst till yrkesverksamma inom det keramiska fältet. Medverkande: utställningens konstnärer och curatorer samt ett antal inbjudna tvärdisciplinära föreläsare. Clare Twomey, forskare, curator och konstnär från Storbrittanien, känd för sina storskaliga platsspecifika installationer. Pheobe Cummings, konstnär från Storbritannien som arbetar med efemära och performativa verk i obränd lera, Magnus Hellqvist,universitetslektor i Geovetenskap vid Uppsala universitet, Matilda Haggärde, konstnär som i performance ofta innesluter sig själv i lera. Haggärde har även arbetat som lermästare vid Göteborgsoperan där hon kombinerat lera och koreografi.

Dessutom framförs två performanceverk, Koreografi för föremål av konstnär Matilda Haritz Svenson & akrobat Signe Veinholt och ett verk av konstnär Christin Johansson som pågår hela öppningsveckan. Filmvisningar och guidade visningar av utställningen hålls löpande under dagen. Program publiceras inom kort. Föranmälan krävs.

Hemsidor
Hedvig Winge: www.hedvigwinge.com
Martin Woll Godal: www.wollgodal.com
Ane Fabricius Christiansen: www.anefabricius.com