Kaseya effektiviserar säkerhet & backup

Kaseya, global ledare inom mjukvara för automatisering och effektivisering av IT-drift och support, lanserar idag nya versioner av företagets moduler Kaseya Endpoint Security (KES) och Backup and Disaster Recovery (BU-DR). De nya versionerna ger stora möjligheter till mer effektiv användning och hantering av IT-resurser.

Klientsäkerhetsmodulen KES ger en komplett integrerad lösning för installation, drift och administration av anti-virus, anti-spyware och skydd mot s.k. "root kits" för servrar och arbetsstationer som använder Microsoft operativsystem. KES integreras både i Kaseyas centrala ramverk för IT-automatisering samt på databasnivå, vilket låter administratörer undvika komplexiteten i att administrera flera verktyg. Administratörer får full kontroll på installation, konfiguration, status och funktion från Kaseyas centrala webbkonsoll.

Den nya modulen för säkerhetskopiering och återställning innehåller nu funktioner för "Incremental Forever" och "Synthetic Full Backups" för effektiv replikering av data på distans samt konfigurerbar arkivering. Utöver detta introduceras funktionalitet för att, på distans, återställa och konvertera en PC till en virtuell maskin på VMware, ESX eller Virtual PC virtual disk inom ett par minuter. Detta är en enorm tidsbesparing som markant förbättrar återställningsprocessen. Med bara ett par musklick kan ett kritiskt system vara uppe i en virtuell miljö. Modulen möjliggör även återställning av filer och mappar i realtid till en befintlig PC, till en helt ny fysisk maskin eller till en virtuell maskin.

"En avgörande anledning att vi valde Kaseyas plattform var säkerhetsmodulen KES. Vi behövde en integrerad säkerhetslösning som kunde administreras centralt. Efter att vi installerat KES hos våra kunder har vi sett en betydande förbättring i vårt erbjudande och sätt att arbeta. Vi har dessutom imponerats av den professionella support Kaseya givit oss, vilket övertygat oss om att vi valt rätt, säger Mike Reed, ägare till CompuSolve, ett IT-tjänstebolag i USA.

"Huvudlöftet med IT-automatisering är tid- och kostnadsbesparingar", säger Jim Alves, produktstrategi- & marknadschef hos Kaseya. "Med de förbättringar vi skapat i återställningslösningen samt säkerhetsmodulen visar vi vårt fokus att leverera på löftet. Vi lägger oss I frontlinjen för hur IT-automatisering kan öka effektiviteten".

Tillgänglighet
Kaseya Endpoint Security 2.0 och Backup and Disaster Recovery 3.0 är nu tillgängliga som tillvalsmoduler till Kaseyas plattform för IT-automatisering och köps via företagets nordiska distributör, Upstream.

Om Kaseya
Kaseya är en global organisation som utvecklar mjukvara för automatiserad IT-drift för IT-konsulter och IT-avdelningar hos statliga och privata organisationer. Plattformen gör det möjligt för IT-proffs att enkelt och effektivt drifta och underhålla IT-infrastrukturer på distans, via ett centralt webbaserat verktyg. Kaseyas teknologi är licensierad för över tre miljoner datorer globalt. Företaget grundandes 2000, är privatägt och har kontor på alla kontinenter.

Om Upstream
Upstream hjälper IT-konsulter och IT-avdelningar att bli mer lönsamma genom att erbjuda affärskonsultation och lösningar som utmanar status quo med innovation och idérikedom. Lösningarna säljs till tusentals kunder i de nordiska länderna. Företaget är privatägt, grundades 1996 och har sitt säte i Stockholm. www.upstream.se.

• kaseya

Patrik Erlandsson