Byggnationsstart i Projekt Villa Ateno

Urban Properties förvärvade sommaren 2017 projekt Villa Ateno i centrala Helsingborg. Villa Ateno som uppfördes 1906 har under de senaste åren varit eftersatt och omskrivits som en sanitär olägenhet. Sedan förvärvet har arbetet med bygglov pågått i diskussioner med Helsingborgs kommun och kulturförvaltningen.

I samband med att bygglov beviljats och startbesked erhållits påbörjas nu den omfattande renoveringen av byggnaden. Ambitionsnivån i projektet är hög och stuckatur, takrosetter, fönster samt kakelugnar ska bevaras. Hela byggnationen genomförs i samarbete med en byggnadsantikvarie.

"Villa Ateno är ett väldigt spännande projekt och att äntligen få börja förverkliga de visioner vi såg i byggnaden redan från början ska bli oerhört roligt och spännande" säger Mattias Schultz på Urban Properties.

Samtidigt som arbetet med bygglov har skett har husets formspråk gällande färger och material tagits fram och och försäljningen har planerats tillsammans med Valvet Mäkleri.

Byggnationen planeras att vara färdigställd efter sommaren med inflyttning under hösten 2018. För mer information och för att få fortlöpande uppdateringar om projektet, anmäl ditt intresse på villaateno.com.

• Stockholm