Hur ser krisberedskapen ut på ert företag?

Många av oss kommer någon gång att ha upplevt en allvarlig eller svårhanterlig händelse i anslutning till arbetet. Frågan är hur väl rustade vi är för att möta krisen när det värsta faktiskt händer.

I Sverige ska alla företag, oavsett storlek, ha beredskap och rutiner för krishantering. Syftet är i första hand att minska personligt lidande och att förebygga sjukfrånvaro i samband med allvarliga händelser. Olyckor, rån, uppsägningar, terror, våld och hot på arbetsplatsen eller privata tragedier som dödsfall och skilsmässor är alla faktorer som i olika grad kan påverka medarbetarna, företaget och själva varumärket. En annan form av kris kan vara informationssäkerhetskriser, där exempelvis viktig eller känslig information läcker ut.

Att förutspå exakt när och hur en olycka eller krissituation ska uppstå och vilka effekter som följer är näst intill omöjligt. Men när krisen väl är framme gäller det att ha en färdig utarbetad krisplan där alla är väl insatta i sin roll och kan agera snabbt.

”JAG BARA SKREK!”

Det var på morgonen den 21 juli 2016 som två rånare beväpnade med pistoler klev in på växlingskontoret Money Exchange i Stockholm. Kontorets chef, Abdel-ilah Gebari, följde förloppet via övervakningskameran.

– Jag bara skrek när jag förstod vad som pågick! Rånarna försökte få en av mina anställda att öppna ett kassaskåp. Tack och lov höll sig medarbetaren lugn och förklarade för rånarna att han inte hade tillgång till kassaskåpet, utan behövde ringa sin chef.

Abdel ringde polisen som snabbt var på plats och kunde gripa de båda männen utan att de lyckats få ut några pengar. Även om historien slutade väl på så vis att ingen blev fysiskt skadad och inga pengar stals, har erfarenheten satt sina spår efteråt.

– Det var så obehagligt, jag bara ryser när jag tänker tillbaka på det nu. Vi hade redan innan en krisplan för hur vi skulle agera i krissituationer, alltifrån att larma till att någon från kontoret ska rycka ut direkt för att ta hand om de anställda på plats, vilket vi också gjorde då. Som chef för ett växlingskontor måste jag alltid vara uppmärksam och medveten om risken för rån och vi har överlag en stor kunskap kring rånsäkerhet. Men efter rånet arbetar vi ännu mer målmedvetet med att förbättra våra säkerhetsåtgärder och har stärkt upp områden som vi bedömt som extra utsatta.

HUR ÄR BEREDSKAPEN PÅ DIN ARBETSPLATS?

Sara Pontander, Commercial Manager på KILROY Sweden

Har ni en krisplan på KILROY idag?

krisberedskap– Ja, vår krisplan är dock ganska kortfattad och har tidigare främst täckt interna händelser såsom personal som drabbas på resande fot, eller kunder som drabbas. Efter terrorattacken i Stockholm i april är krisplanen nu uppdaterad med nya åtgärder, inte minst med tanke på att vi sitter så centralt i Stockholm.

Upplever du att ni har förutsättningarna för att hantera en kris?

– Ja, idag har vi bättre förutsättningar. Att uppleva terrorattacken nu i april gav oss erfarenheter som är värda mycket, även om man helst skulle ha sluppit själva händelsen. Det vi lärt oss är att man regelbundet måste öva och se till att alla som har någon form av ansvar i en kris har sina uppgifter klara för sig.

Kristoffer Kääriä, VD We Agree AB

Har ni en krisplan på We Agree idag?
krisberedskap– I dag har vi inte någon uttalad krisberedskap på We Agree. Vi har helt enkelt aldrig riktigt tänkt på det.

Upplever du att ni har förutsättningarna för att hantera en kris om något skulle drabba företaget eller medarbetarna idag?
– Om en kris skulle uppstå hanterar vi det på olika sätt beroende på krisens natur. Vi arbetar väldigt nära varandra så inom 12 timmar hade vi iallafall kunnat sitta ned tillsammans som ledningsgrupp för att diskutera hur vi ska hantera krisen och gå tillväga.

Vad skulle underlätta för att kunna skapa en god krisplan?
– Det vore bra med en mall på en grundläggande krisplan för företag i olika storlekar och branscher att utgå ifrån. Jag har i dagsläget ingen aning om hur man skulle utforma en sådan eller vad som bör ingå.

BEHÖVER DIN ARBETSPLATS HJÄLP MED KRISBEREDSKAP?

utbildning.se tipsar om utbildningar för dig som vill vara redo och kunna behålla lugnet när det värsta händer.

Rånsäkerhet
Lär känna dina egna reaktioner under en pressad och stressad situation. I denna utbildning ingår en mycket realistisk rånsimulering där du som deltagare får träna i att agera under och efter ett rån.

Krisledning
Grundläggande kurs där du får verktyg för att själv kunna arbeta vidare med krisledning inom din egen organisation.

Krishantering
Utbildning för dig som ska ta fram en krisplan, har en krisgrupp eller håller på att bygger upp organisationens krisarbete.

Systematiskt säkerhetsarbete
För dig som chef, säkerhetsansvarig eller ombud med behov av att uppdatera kunskaper och färdigheter om hur säkerhetsarbetet kan utvecklas och förbättras.

Efterlev GDPR med ett Ledningssystem för informationssäkerhet
Så behöver din verksamhet utveckla sitt informationssäkerhetsarbete för att efterleva GDPR – den nya EU-förordningen om dataskydd för personuppgifter som träder i kraft 25 maj 2018.

Fler kurser inom säkerhet och krisberedskap hittar du på utbildning.se