Utbildning Nord jubilerar i år och har tagit fram en jubileumsbok

Coronan ställde in planerade jubileumsåret - men det blev en bok i alla fall

Vårt jubileumsår blev inte som vi planerade och drömde om men vår unika nordiska skola fyller ändå 50 år, och med anledning av jubileumsåret har vi tagit fram en jubileumsbok ”Utbildning Utdanning Koulutus Nord 50 år

- I bilder och tidningsurklipp med förklarande texter på tre språk berättar vi om hur den dåvarande Centrala verkstadsskolan i Övertorneå blev en nordisk utbildningsanordnare och om vår 50-åriga verksamhet från 1970 fram till idag, berättar Iiris Matela och Anne Arrelo som ingått i arbetsgruppen för jubileumsboken.

Coronan ställde in nästan hela jubileumsåret

Jubileumsarbetet startade redan 2019 med storslagna idéer med bl.a. utställningar och evenemang med anknytning till skolans 50-åriga verksamhet. I mars skulle vi vara värd för Arctic Skills, en stor yrkestävling med deltagare från hela Barenstområdet. I december hade vi tänkt avsluta jubileumsåret med en hejdundrande fest för personal och speciellt inbjudna, men istället kom Corona och vi har fått ställa in och om hela verksamheten till rådande läge.

Kronprinsessparets besök och jubileumsbok

Trots Coronan inleddes jubileumsåret med kronprinsessparets besök hos oss den 10 mars och nu är vi klara med jubileumsboken som berättar om vår 50-åriga historia

- Kronprinsessparets besök var utan tvivel en fantastisk början på jubileumsåret och som vi som jobbar nu kommer att ha som ett härligt minne från jubileumsåret. Jubileumsboken, som bl.a. personalen och styrelsen kommer att få som gåva, tror vi kan intressera många som följt eller varit kopplad till vår verksamhet under årens lopp i en eller annan form. Därför kommer vi även att ha den till försäljning hos oss, förklarar Iiris Matela.

En liten arbetsgrupp på fyra personer har arbetat med boken. Hjördis Nilsson och Thomas Nilsson har grävt i arkiven med bilder och tidningsurklipp. Anne Arrelo och Iiris Matela har komponerat boken och skrivit texterna på svenska och finska. De norska texterna har vi fått hjälp med av en översättare.

Boken har utgivits av det lokala bokförlaget Lumio Förlag i Hedenäset.

För ytterligare information med anledning av bokutsläppet, kan du kontakta Iiris Matela,

Mobil: +46 72 227 89 67 eller Anne Arrelo +46 70 555 12 94

Skulle du önska ett exemplar av boken för att göra t.ex. en recension så kan vi skicka den. Mejla i så fall till birgitta.jysky@utbnord.se

I över 45 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk,, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 65 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2008. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se