Utvecklingsarabatete har lett till bland annat en bok och nu även en dokumentärfilm

Seminarium med internationella förtecken

Utbildning Nord i Övertorneå har under fyra år aktivt arbetat med att utveckla sin pedagogiska verktygslåda under ledning av den norske professorn Tom Tiller med utgångspunkten ”den studerande i centrum”. Det har resulterat ibland annat en bok ”Lärandets vägmärken - underlag för lärandearbetet vid Utbildning Nord” som är avsedd att stärka lärandekulturen på Utbildning Nord. Utvecklingsprojektet avslutas nu med ett seminarium där vi delar med oss av våra erfarenheter.

Rönt internationellt intresse

Utvecklingsarbetet har lett till många oväntade internationella kontakter. Den norske dokumentärfilmaren Kjell Eriksen hörde talas om Utbildning Nord och utvecklingsarbetet och önskade göra en kortfilm. En förhandsvisning kommer att visa under halvdagsseminariet den 21 maj.

Ytterligare internationellt inslag är att vi lyckats engagera professor Tony Ghaye, Loughboroug University in London som kommer att tala under rubriken Raising the Appreciative Voice in Places for Learning.

Vi önskar media varmt välkommen till seminariet den 21 maj mellan kl 12.30-16.00. Seminariet hålls på Folkets Hus i Övertorneå, biosalongen. Programmet är bifogat i denna pressinbjudan.

I snart 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk,, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik och CNC-teknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 70 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se