Jonas Buska, lärare på VVS-utbildningen och Karolina Bucht studerande på VVS-utbildningen i Övertorneå och färsk silvermedaljör i yrkesskicklighet.

VVS-utbildningen i Övertorneå skördar framgångar

På kort tid har Utbildning Nords VVS-utbildning skördat fina framgångar. Den 23 mars stod Utbildning Nord värd för ArcticSkills, Barentsmästerskapet i yrkesskicklighet där Karolina Bucht från Haparanda tog hem silvermedaljen i sin yrkesgren, VVS-montör. Innan arbetsdagens slut i fredags kom nästa betydelsefulla glädjebesked, att VVS-branschens yrkesnämnd godkänt yrkesutbildningen som VVS-college. Därmed är Utbildning Nord den nordligaste VVS-college!

Kvalitetssäkring trygghet för sökande

- Fantastiskt kul och mycket betydelsefullt för oss som vuxenutbildningsanordnare att vi erhållit branschens kvalitetssäkring. Den som söker sig till vår utbildning vet nu att innehållet i utbildningen motsvarar det som branschen i Sverige kräver av en grundutbildning. Vår förhoppning är att branschgodkännandet från Sverige även ska vara en trygghet för sökande till vår utbildning från Finland och Norge. Även VVS- och fastighetsprogrammet på Gränsälvsgymnasiet i Övertorneå gagnas av certifieringen, konstaterar en mycket nöjd Mattias Söder, utbildningschef för Teknik-Industri på Utbildning Nord där VVS-utbildningen ingår.

Strävar efter att få fler tjejer att välja yrket

VVS-branschens yrkesnämnd har som mål att jobba för att fler tjejer ska välja yrket VVS-montör. Det är en målsättning som stämmer väl överens med vår målsättning som skola, att fler tjejer ska våga välja mansdominerade yrken och vice versa.

- Det sättet vi kan påverka som skola är att lyfta fram tjejer som sökt sig till yrket. Därför var det så betydelsefullt och roligt att Karolina Bucht tog hem silver i ArcticSkills- mästerskapet. På det sättet är hon en positiv förebild för andra tjejer att våga satsa på yrket, säger en mycket glad Jonas Buska, lärare på VVS-utbildningen.

Inga direkta nackdelar för tjejer

- Jag tror inte att det finns några direkta nackdelar. Du behöver ha lite styrka förstås och du får inte vara känslig. Att jobba som hantverkare är ett socialt yrke och ett serviceyrke så du ska ju gilla det och ha fallenhet för service men där är det ju inga könsskillnader. Det kanske är en stereotypisk bild men många säger ju att tjejer t.ex. är lite noggrannare med detaljer, bra på att ha ordning på sina verktyg och städar efter sig när jobbet är gjort, och kanske kan det ligga något i det, säger Karolina Bucht som studerar till VVS-montör och nybliven silvermedaljör i yrkesskicklighet.

- Lärarna på VVS- och kylutbildningen har gjort ett kanonjobb inför certifieringen som VVS-college med Jonas Buska i spetsen. Det här ska vi fira med tårta, avslutar Mattias Söder.

Önskar du ytterligare information med anledning av pressmeddelandet kan du kontakta Mattias Söder, Utbildningschef på Utbildning Nord + 46 (0) 72 212 52 04 eller Jonas Buska, lärare på VVS-utbildningen + 46 (0) 72 555 25 09.

I 50 år har Utbildning Nord i Övertorneå anordnat yrkesutbildningar för arbetsmarknadens behov för studerande från Finland, Norge och Sverige. Årligen studerar ca 450-500 personer hos oss inom vitt skilda yrkesområden såsom automationsteknik, ekonomi, IT, media, restaurang och storkök, vård, bygg, hantverk,, elteknik, kylteknik, fordonsteknik, plåtteknik. Vi har dessutom ca 60 svenska gymnasieelever inom sex olika yrkesprogram. Utbildning Nord har ca 65 anställda i en verksamhet som bedrivs i en kreativ och mångkulturell miljö. Utbildning Nord är certifierade enligt IS0 9001-2015. Mer information om oss hittar du på www.utbnord.se