ROSS TENSTA GYMNASIUM STARTAR NY MUSIKPRODUKTIONSUBILDNING I SAMARBETE MED ADAM TENSTA

Sverige har några av världens bästa musikproducenter. Ändå finns det få gymnasieutbildningar för de ungdomar som vill bli bättre på att skapa och producera musik. Därför startar Ross Tensta Gymnasium nu en unik utbildning till hösten 2011 tillsammans med Adam Tensta och produktionsbolaget RMH Management.

"Vi ska dela med oss av de kunskaper och färdigheter vi har från musikbranschen. Vi vet hur man gör när man skapar musik från början till slut, för att sedan gå vidare inom musikproduktion eller vidare studier i livet. Förutom att undervisa delar av kurser som ingår i utbildningen kommer vi att kunna ge eleverna en smak av verkligheten för en musikproducent och musiker idag." Berättar Babak Azarmi, manager på RMH ManagementGroup.

"Med det nya programmet så vill vi nå alla de som sitter hemma och gör musik på sin dator och som vill lära sig mer. Oavsätt om man vill bli musikproducent eller om man vill vidare till andra studier. Genom samarbetet med RMH och Adam Tensta så tror vi att eleverna får uppdaterade kunskaper om musikproduktion och lär sig hur man når ut med sin musik", kommenterar Vegard Tögersen, ansvarig lärare i estetiska ämnen på Ross Tensta gymnasium.

Utbildningen sker inom ramen för det Estetiska programmet – inriktning Estetik och Media med profil Musikproduktion. I samarbete med behöriga, anställda lärare på skolan, kommer producenter från skivbolaget RMH att undervisa i kurserna digitalt skapande och medieproduktion. RMH Management producerar och marknadsför bland annat Adam Tensta som kommer att ha regelbundna workshops med eleverna.

"Jag tror att vi genom en satsning på Estetiska programmet med en profil mot musikproduktion, lyckas nå ut till många elever som via sitt intresse för digitalt skapande av musik , blir mer motiverade att kanske studera vidare efter sin gymnasieexamen. Att vi dessutom gör detta tillsammans med Adam Tensta och RMH Management är ett lyft för Tensta som stadsdel och ungdomarna här ", säger Inger Nyrell, Rektor på Ross Tensta gymnasium.

Skolan har öppet hus lördag 22/1 mellan 11-14.

Ross Tensta gymnasium, Hagstråket 11
16363 Spånga.
T-bana Tensta

Mer information finns på www.tea.edu.stockholm.se

FAKTA OM ROSS TENSTA GYMNASIUM
Ross Tensta gymnasium är en kommunal gymnasieskola med ca 750 elever och 70 undervisande lärare. Sedan 2003 har vi bedrivit ett nära utvecklingsarbete med Ross School, N.Y, USA. Vi vill förbereda våra elever för en globaliserad värld som kännetecknas av förändring och utveckling. Detta sker bl.a. genom vårt arbetssätt Rosskonceptet som bygger på ämnesintegrerad undervisning där historisk tillbakablick och modern teknik kombineras för att skapa förutsättningar för ett livslångt lärande. Vi har samarbeten med bl.a. KI, KTH, Kista Science City, Advokatfirman Vinge, Adam Tensta RMH MG m.fl. Vår målsättning är att våra elever ska nå högskolebehörighet och/eller vara anställningsbara efter studenten hos oss. Vi är övertygade om att vårt sätt att arbeta med en helhetssyn på elevernas lärande och deras framtid - ökar elevernas chanser att nå sina mål. Förutom uppnådda examensmål till bra resultat, tar eleverna studenten hos oss med global erfarenhet, kontakter i arbetslivet och en stor dos självförtroende för framtida uppdrag.