Farah Abadi leder UR:s årligen återkommande satsning Klimatkompis. Foto: Haben Solomon/UR.

10 000 barn från hela Sverige har kämpat för vår planet med UR:s Klimatkompis

10414 barn i 462 klasser från hela Sverige har gjort över 800 uppdrag för vår planet ihop. Tillsammans har de hjälpt 6300 påsar med plastskräp till återvinningen, kommit på 4441 smarta plastförändringar och hittat 28395 plastprodukter som går att återanvända, istället för att köpa nya produkter. Det blev resultatet i UR:s aktivitet Klimatkompis - en aktivitet inom hållbar utveckling för åk 3.

Klimatkompis är en satsning från UR som skapar tillfälle för lärare i årskurs 3 att arbeta med hållbar utveckling. I år med fokus på plast och med Farah Abadi som programledare.

- Under 21 dagar har 10414 barn med ett stort engagemang gjort en enorm kraftansträngning tillsammans för att förbättra framtiden för vår planet. Jag får glädjerysningar när jag ser alla klasser och vad de postat under #klimatkompis. Vilken otrolig kraft och kreativitet de använt när de löst uppdragen i Klimatkompis. Stort tack till alla elever och lärare som bidragit till detta fantastiska arbete, säger UR:s Madelen Sjöberg, producent och konceptutvecklare för Klimatkompis.

I Ronneby kom klass 3 på Espedalsskolan på att idén att uppmana hela skolan och vårdnadshavare att inte lägga frukter som tas med till skolan i plastpåsar. I stället föreslog de att de kunde använda en burk som det hade varit glass eller kakor i, som då blev återanvänd. De anordnade även en bytardag i klassen. En annan klass som också deltagit i Klimatkompis är årskurs 3 på Ytterharnäs skola i Gävle, de bjöd in sin rektor på ett möte, och visade henne varför skolan behöver källsortera plast, även inne i klassrummet. Hela klassen bidrog genom att skriva tal, hitta fakta, göra PowerPoints och skapa affischer. Och nu vill de gå vidare till rektorn för hela skolområdet och kommunen.

Utmaningarna har bestått av uppdrag Spanaren, som handlar om att undersöka sin närmiljö för att hitta plastprodukter som kan återanvändas för att minska vår plastanvändning. Uppdraget Spåraren där det gäller att samla in så många påsar med plastskräp som möjligt – och sen inlämning till återvinningsstationen. Och i uppdraget Förändraren som utmanar eleverna till att göra sina röster hörda om hur vi kan lösa den miljöutmaningen som finns i vår plastanvändning. Uppdragen är kopplade till Lgr11 och Agenda 2030 visar vägen till handlingskraft i klassrummet.

- Utmaningarna finns kvar på sajten och klasser och lärare som missat 21 dagarsutmaningen kan självklart med fördel använda sig av det pedagogiska materialet i fortsättningen, säger Madelen Sjöberg.

Anmälan till nästa års Klimatkompis är öppen redan nu.

UR är en digital kanal för kunskap och lärande med uppgift att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Sveriges Utbildningsradio, UR är ett oberoende och självständigt public service-bolag som genom kunskap vill bidra till samhället.